پاورپوینت نمونه موردیپاورپوینت سبک شناسی معماری

تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی

کد محصول: p248

با تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی در ارسی همراه شما هستیم؛ در این پاورپوینت به تحلیل و بررسی کامل سبک معماری معماری ساسانیان و عناصر تشکیل دهنده آن می پردازیم.در دوره ساسانی هنر معماری نسبت به مجسمه سازی و نقاشی در درجه اول قرار داشت. آثار اولیه معماری ساسانی شباهت بسیاری به معماری دوره پارتی دارد. از بناهای ساسانی در قرن سوم میلادی ، کاخ اردشیر در فیروزآباد است.

یکی از آثار دوره ساسانی طاق کسری است که بقایای دربار معروف خسرو اول و دوم در تیسفون می باشد. این طاق اکنون در کناردجله در نزدیکی بغداد در جایی به نام سلمان پاک قرار دارد . در فاصله یکصد کیلومتری تیسفون قصر دستگرد قرار داشته خسرو دوم پرویز بوده است. دیگر کاخ شیرین است که خسرو دوم آن را برای زن محبوب خود شیرین بنا کرده است و هنوز آثار آن در شهری به نام قصر شیرین باقی است.

هرچند عمر امپراطوری ساسانی کوتاه نبوده است، اما متاسفانه آثار معماری زیادی از آن باقی نمانده است. گونه شناسی و انواع‌های سبک‌های معماری در دوران ساسانی همواره مورد بحث و گفت و گو بوده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی شواهد معماری ساسانی به جای مانده بپردازیم. معماری ساسانی از منظر تیپولوژی و یا گونه‌شناسی بناهای معماری گونه‌های مختلفی دارد. در این میان آثار شواهد مربوط به کاخ‌ها، پل‌ها و بناهای مذهبی و قلاع نظامی است.

دین رسمی سلسله ساسانیان، آیین زرتشت بوده است و همین آیین در ساخت بناهای مذهبی مختلف، موثر بوده است. نظرات مختلفی دربارهء پلان معماری بناهای مذهبی دوران ساسانی وجود دارد. اما اکثر نظرات بر این موضوع که ساختمان اصلی معابد، بناهای چهارطاقی مستقل بودند؛ متفق القول هستند. در زیر این بناهای چهاطاقی، آتش مقدس در داخل آتشدان‌های بزرگ افروخته می‌شد و این آتش از طریق دهانه‌های چهارگانه قابل مشاهده بودند.

کاخ‌ها مهمترین آثار به جای مانده از معماری ساسانی و از شاخص ترین کار معماران این دوره میباشد. این دسته از بناها علیرغم تنوع در طرح، دارای چیدمان منظم با محورهای متقارن و عنصر مسلط ایوان هستند. بناهایی مانند، کاخهای اردشیر اول در فیروزآباد و قلعه دختر، دارای تالارهای پذیرایی به صورت ایوان عمیق با اتاقهای جانبی هستند که در برابر گنبدخانه مرکزی قرار گرفتهاند.

 

3box

———————————————————————————

مشخصات محصول:

  • نام محصول: تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی به همراه پلان و تصاویر بناها
  • فرمت فایل: power point
  • تعداد صفحات: 60
  • حجم فایل: 7مگابایت
قیمت قبل از تخفیف 120000 تومان

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری ساسانی، پاورپوینت معماری جهان، دانلود پاورپوینت معماری جهان، تحلیل معماری ساسانی، معماری ساسانی، پاورپوینت تحلیل معماری ساسانی، بررسی معماری دوره ساسانی به همراه پلان و تصاویر بناها، تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی، معماری ساسانیان، طاق کسری، تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی، تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی، معماری ساسانیان، معماری دوره پارتی، تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی، تحلیل و بررسی معماری دوره ساسانی به همراه پلان و تصاویر بناها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا