پاورپوینت تحلیلی و تئوری معماریپاورپوینت نمونه موردی

بررسی و تحلیل مجموعه گنجعلی خان کرمان

کد محصول:p8

مجموعه گنجعلی‌خان در مرکز قدیمی شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد. گنجعلی‌خان که از حکام مشهور زمان شاه عباس است از سال ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بر کرمان فرمان‌روایی و آثار و بناهای زیادی ساخته و در آبادی این منطقه کوشیده است.

این مجموعه که در مرکز شهر کرمان و در حاشیه بازار واقع شده، در ساخت، شکل گیری و تکامل بازار کرمان تاثیر گذار بوده است.مساحت مجموعه قریب به 11000 متر مربع است که دارای یک میدان می باشد و سایر آثار و ابنیه در محورهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی آن شکل گرفته اند.

آب انبار گنجعلی خان در سال 1209 هجری ( 1793 م ) به فرمان علیمردان خان پسر گنجعلی خان حاکم کرمان ساخته شده است.روی کتیبه سنگ مرمر سفید که داخل آب انبار است دیده می شود با خط نستعلیق اشعاری کنده کاری شده که نام سازنده آب انبار و نام شاه عباس صفوی را نشان می دهد.این آب انبار در ضلع غربی میدان در میان بازار مسگر ها واقع شده است.قوس بلند این آب انبار دارای تزئینات کاشی و نقاشی روی گچ می باشد.

معمار مجموعه «استاد سلطان محمد معمار یزدی» و بانی آن گنجعلی‌خان، است. سبک معماری این بنا به شیوه‌ی اصفهانی است. مساحت مجموعه‌ی گنجعلی‌خان ۱۱۰۰۰ مترمربع است. این مجموعه از چندین بنا تشکیل  شده است. از آثاری که از مجموعه‌ی گنجعلی‌خان باقی مانده، میدانی در مرکز شهر است که در حاشیه‌ی بازار بزرگ قرار دارد.

در ۳ ضلع میدان، بازار واقع شده و در ضلع دیگرش سرای گنجعلی‌خان قرار دارد. طاق‌نماهای آجری، کاشی‌کاری، فضای سبز، حوض آب و دیگر آثار دیدنی، زیبایی این میدان را دوچندان کرده‌اند. این میدان به لحاظ اصول شهرسازی نیز ازجمله میادینی است که در ایران تعریف درست میدان را می‌توان به آن اتلاق کردو عناصر شاخص شهری در اطراف آن با تناسبات معین و درستی قرار گرفته و محور پیاده است واصلا تردد اتومبیل در آن صورت نمی‌گیرد.

3box

———————————————————————————

مشخصات محصول:

  • نام محصول: بررسی و تحلیل مجموعه گنجعلی خان کرمان
  • فرمت فایل: power point
  • تعداد صفحات: 18
  • حجم فایل: 99مگابایت
قیمت قبل از تخفیف 120000 تومان

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان


بررسی و تحلیل مجموعه گنجعلی خان کرمان، مجموعه گنجعلی خان، تحلیل موردی، بافت تاریخی، کرمان، گنجعلی خان، معماری سنتی، بازار، کاروانسرا، ضرابخانه، چهارسوق، آب انبار، معماری ایرانی، معماری اسلامی، معماری سنتی ایرانی، بررسی و تحلیل مجموعه گنجعلی خان کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا