پاورپوینت نمونه موردیپاورپوینت سبک شناسی معماری

تحلیل و بررسی شیوه خراسانی در معماری ایرانی

کد محصول: p242

با تحلیل و بررسی شیوه خراسانی در معماری ایرانی در ارسی همراه شما هستیم؛ در این پاورپوینت به تحلیل و بررسی سبک معماری ایرانی، شیوه خراسانی می پردازیم. گرچه این شیوه به ظاهر در قرن اول هجری قمری پدیدار گشت و تا قرن چهارم ادامه یافت، اما باید به خاطر داشت که این شیوه ریشه در معماری پیش از خود داشت و بر معماری پس از خود نیز تأثیر نهاد. این شیوه در دوره‌ای بسیار پرفراز و نشیب در تاریخ کشورمان به مرکزیت خراسان بالنده بود و به مرور زمان به شهرهای دیگر نیز نفوذ کرد.

بناهای ساده این دوره یادآور ساده‌زیستی مسلمانان راستین صدر اسلام است. در آنها از تزیینات [انبوه] سراغی نمی‌توانیم بگیریم؛ همچنین مردم‌واری به عنوان تأمین نیازهای اساسی مردم در این شیوه جایگاه ویژه‌ای داشت. در نحوه بکارگیری مصالح نیز سعی بر آن بود تا از مصالح بوم آورد، مصالحی که در نزدیکی محل ساخت یافت می‌شود استفاده شود.اولین نمونه های هنر و معماری اسلامی ایران در منطقه خراسان شکل گرفت. شیوه خراسانی در قرن اول هجری و از ابتدای پذیرش دین مبین اسلام از سوی ایرانیان شروع شد و تا زمان آل بویه و دیلمیان (قرن چهارم هجری ) ادامه داشت.

اولين نمونه هاي هنر و معماری اسلامی ايران در منطقه خراسان شكل گرفت. به همین سبب است که سبک معماری بناهای این دوران «خراسانی» نامیده می شود. شيوه خراسانی در قرن اول هجري و از ابتداي پذيرش دين اسلام ازسوی ايرانيان شروع شد. و تازمان آل بويه وديلميان (قرن چهارم هجری) ادامه داشت. برخی آن را ادامه شيوه معماری پارتی می دانند و در مورد مساجد به نام سبك شبستانی می شناسند.

باید به این نکته توجه کنیم که الگو و طرح مساجد اولیه اسلامی تقلیدی از مسجد پیامبر در مدینه بوده است، برای ساختن این مسجد، به دستور پیامبر سنگ های لاشه را از نزدیک ترین کوه تهیه کردند و آن ها را به صورت خشکه چینی روی هم قرار دارند. ارتفاع دیوارها به اندازه قد بلندترین مرد عرب در حالی که دست هایش را به سوی آسمان بلند کرده است تعیین شد. مساجد اوليه اسلام در خراسان با الهام از مسجد مدينه در يك فضای چهارگوش با شبستانی در جهت قبله به وجود آمد و سقف تنها شبستان آنها نيز برای ايجاد سايبان و بعدها جلوگيری از آب باران با مصالح ساده پوشيده شد.

3box

———————————————————————————

مشخصات محصول:

  • نام محصول: تحلیل و بررسی شیوه خراسانی در معماری ایرانی
  • فرمت فایل: power point
  • تعداد صفحات: 93
  • حجم فایل: 7مگابایت
قیمت قبل از تخفیف 120000 تومان

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

پاورپوینت تحلیل و بررسی شیوه خراسانی در معماری ایرانی، پاورپوینت تحلیل و بررسی شیوه خراسانی در معماری ایرانی، پاورپوینت تحلیل و بررسی شیوه خراسانی در معماری ایرانی، سبک شناسی معماری در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا