پروژه مرمت ابنیه

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه سرهنگ ایرج تهران

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه سرهنگ ایرج تهران، به همراه پلان اتوکدی

کد محصول:M19

اطلاعات تاریخی

خانه سرهنگ ایرج یکی از عمارت های زیبای تاریخی است که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می گردد؛ خانه سرهنگ ایرج که فیلم میهمان مامان نیز در آن بازی شده است، هم اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مالک اولیه خانه سرهنگ ایرج مشخص نیست اما طبق اسناد ارائه شده، اخیرا به مدت ۶۰ سال در اختیار سرهنگ ایرج، از سرداران دوره پهلوی اول و دوم، خانواده و ورثه آن بوده است تا آنکه در سال ۷۰ مالکیت آن در اختیار شخصی به نام مشتاقی قرار گرفت و سپس در سال ۸۲ به آقای شمس، فروخته شد. در جریان ثبت پرونده خانه سرهنگ ایرج، کارشناسان آورده اند که مالک مصمم به تخریب بناست. با این حال، این بنا با شماره ۱۳۸۵۷ در روز بیست و پنجم آبان ماه سال ۸۴ در فهرست میراث ملی ثبت شد.

اطلاعات معماری

آدرس : تهران، خیابان پامنار، بالاتر از مسجد پامنار، کوچه صوفیانی

کاربری : مسکونی ( کاربری فعلی : مرکز استارت آپ های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی )

قدمت : قاجاریه

سبک : قاجاری

خانه سرهنگ ایرج در دل کوچه‌پس کوچه‌های پامنار است؛ سرهنگ ایرج از افسران باتجربه و خوشنام دوره پهلوی اول و دوم بوده است که در پرونده ثبتی خانه تاریخی منسوب به سرهنگ ایرج درج شده است که طبق نقشه حصار صفوی موسیو کرشیش این بنا به نام خانه میرزا آقا خان در محدوده زمین‌های منسوب به میرزا آقاخان درج شده است.

فضا‌های مهم معماری

خانه سرهنگ ایرج 3 حیاط دارد؛ یکی اصلی و دو تای دیگر فرعی. حیاط اصلی در جنوب‌شرقی قرار دارد و بسیار بزرگ است. حیاط دیگر نصف حیاط اصلی و در شمال‌غربی مجموعه و حیاط سوم که کوچک‌تر از قبلی‌ است در شمال مجموعه و درواقع بین دو حیاط دیگر قرار دارد. در بخش جنوبی مجموعه هم یک هشتی بسیار زیبا با سقف کلمبو و قاب‌بندی‌های نفیس وجود دارد. این هشتی به‌صورت یک هشت ضلعی طراحی شده و در ضلع غربی آن یک راهرو طولانی قرار دارد که به حیاط اصلی می‌رسد. سقف راهرو هم قوس‌دار و به شکل آجر جناقی اجرا شده است. با توجه به نوع معماری این خانه، آجرکاری‌ها و طراحی کلی حیاط‌های خانه و حوض‌خانه و… خانه سرهنگ ایرج معماری‌ای به سبک دوره قاجار دارد و این خانه بعد از تفکیک از املاک میرزا آقاخان به سبک و سیاق همان املاک ساخته شده است.

به طور کلی شکل کالبدی مجموعه به گونه ای است که دارای یک ورودی بسیار مهم در مركز ، یک مجموعه ساختمانی در شمال آن و یک فضای سبز به عنوان محل تنفس و حیاط در جنوب می باشد. شکل موجود همانگونه که اشاره شد تخیل انسان را به سمتی می برد که باور کنیم مجموعه حاضر باقی مانده مجموعه ای کاملتر است که طی دوران گذشته تخریب شده و امروز تنها همین بخش حاضر در مقابل ماست.

طرح مرمت بنا

در این مدت و بعد از تخلیه ملک در ۱۰ سال گذشته، فیلم و سریالهای مختلفی در این مکان تصویربرداری شد که آخرین آن مربوط به فیلم “مهمان مامان” است تا اینکه داره کل میراث فرهنگی استان تهران در سال ۸۸ بخشهایی از این بنا را مرمت کرد. متاسفانه درب تاریخی این خانه در سال ۱۳۹۱ سرقت شد.

خانه سرهنگ ایرج چند دست بین مالکان خصوصی چرخیده و مرمت نیمه‌کاره رها شده و در سال 1391 خانه به دست معتادها افتاده بود و سپس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با کمک خشت‌های آجر جای خالی درهای این خانه را پر کرد و به جای در، دیواری آجری سر بر آورد. خانه سرهنگ ایرج در این سال‌ها به حال خود رها شده است و تاکنون اقدامی برای مرمت و بازسازی این خانه که برخی قدمت آن را 100 سال و برخی دیگر 150 سال عنوان کرده‌اند انجام نشده است.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول: دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه سرهنگ ایرج تهران
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 60
حجم فایل: 25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه سرهنگ ایرج تهران، دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه سرهنگ ایرج تهران به همراه پلان اتوکدی، دانلود رایگان پروژه کامل مرمت ابنیه در تهران، دانلود پروژه کامل مرمت، پاورپوینت مرمت خانه سرهنگ ایرج تهران، مرمت خانه تاریخی در تهران، پروژه مرمت خانه سرهنگ ایرج تهران، دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه سرهنگ ایرج تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا