پروژه مرمت ابنیه

دانلود کامل پروژه مرمت کاروانسرا خانات تهران

دانلود کامل پروژه مرمت کاروانسرا خانات تهران، به همراه پلان اتوکدی

کد محصول:M31

اطلاعات تاریخی

ساخت کاروانسرای خانات را با توجه به ويژگی‌های معماری به اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار و سال‌های حدود ۱۲۶۱ هجری شمسی نسبت داده‌اند. هرچند از تاريخ دقيق ساخت بنا اطلاعی در دست نيست اما در نقشه تهران نیز که در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی توسط نجم‌الملک تهیه شده است، عمارت کاروانسرا وجود دارد. پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس یکم با توجه به تدبر خود، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم گرفت و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست. اهمیت، آبادانی و رونق تهران قدیم نیز از همین زمان، دودمان صفوی آغاز شد. از آنجایی که تهران در مسیر تقاطع محورهای قم، خراسان، مازندران، قزوین، گیلان و ساوه واقع شده و به سبب مرکزیت مهم سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد نظر بوده، به همین دلیل در گذشته چندین کاروانسرا در این شهر ساخته شده است. یکی از این کاروانسراهای تاریخی که همچنان سرپا مانده است، کاروانسرای خانات واقع در منطقه ۱۲ کنونی تهران است.

کاروانسرای خانات تهران - سایت گردشگری ایران

اطلاعات معماری

کاروانسرای خانات در شمال میدان شوش، جنوب چهار راه مولوی، میدان امین السلطان، خیابان صاحب جمع قرار دارد. کاروانسرای خانات به عنوان بزرگترین کاروانسرای درون شهری تهران در خیابان صاحب جمع با مساحت حدود 10000 متر مربع و 54 حجره کوچک با دربی به ارتفاع پنج متر از چوب روسی و 40 گل میخ در اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است . معماری آن به شیوهٔ آجر کاری است و دارای دو بخش حیاط و راهروی ورودی است.

کاروانسرای خانات تهران

فضا‌های مهم معماری

بخش اصلی این بنا 54 حجره‌ متقارن دارد و در هر ضلع آن 13 حجره به چشم می‌خورد. صحن دو ایوان در خود جای داده است که ایوان شرقی به ورودی اصلی بنا و بازار امین السلطان راه پیدا می‌کند و ایوان غربی به درب دوم منتهی می‌شود. کاروانسرای خانات حدود 10500 متر مربع مساحت دارد و در معماری آن از آجرکاری و گره سازی بهره برده‌اند که با زیبایی خود دلربایی می‌کند. در ساخت کاروانسرای خانات از گل، گچ، سنگ و چوب استفاده شده و درب اصلی با چوب روسی زینت بخشده شده که نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.

کاروانسرای خانات تهران

طرح مرمت بنا

این بنا در نزدیکی جاده برون شهری تهران یعنی مسیر حضرت عبدالعظیم ساخته شده بود که در آن زمان خارج از بافت شهری تهران بود. اما بعدها به دلیل گسترش شهر از حاشیه خارج گشت و شلوغی شهر تا کنار این بنا رخنه کرد.کاروانسرای خانات در ایام مختلف تغییر کاربری داد و به انبار تبدیل شد و حتی در سال 1357 در آتش سوزی بخشی از آن آسیب دید. اولین بهره برداری رسمی از کاروانسرا در سال 1388 اتفاق افتاد و جشن نوروز در آن برگزار شد و شور هیجان به این مکان زیبا برگشت. امروزه این بنا به روی عموم باز است و افراد زیادی برای استفاده از رستوران به آنجا می‌روند. در حال حاضر 13 حجره از کاروانسراهای «خانات» در اجاره عمده‌فروشان خشکبار است . بخشی از این کاروانسرا هم به رستوران سنتی تبدیل شده که تزئینات داخلی زیبایی در آن توسط استادکاران اصفهان انجام شده است .

تصاویر/ کاروانسرای خانات تهران

——————————————————————————————————————-

نام محصول: دانلود کامل پروژه مرمت کاروانسرا خانات تهران
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 142
حجم فایل: 10 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

نحوه خرید:

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

دانلود کامل پروژه مرمت کاروانسرا خانات تهران، دانلود کامل پروژه مرمت کاروانسرا خانات تهران به همراه پلان اتوکدی، دانلود رایگان مرمت کاروانسرا خانات تهران، دانلود پروژه کامل مرمت، پاورپوینت مرمت کاروانسرا خانات تهران، مرمت ابنیه تهران، پروژه مرمت ابنیه تاریخی، پروژه مرمت کاروانسرا خانات تهران، مرمت و احیا کاروانسرا خانات تهران، پاورپوینت کاروانسرا خانات تهران، دانلود کامل پروژه مرمت کاروانسرا خانات تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا