پروژه مرمت ابنیه

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا مدرسه مسجد حکیم اصفهان

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا مدرسه مسجد حکیم اصفهان، به همراه پلان اتوکدی

کد محصول:M23

اطلاعات تاریخی

مساجد بسیار زیبایی در دوران حکومت صفویه در اصفهان ساخته و یا تکمیل شدند که بدون اغراق هر کدام بـرای خود موزه‌ای از هنر کاشی کاری و گچ بری را به معرض نمایش می‌گذارند، مسجد حکیم از جمله این مسـاجد است که نگارستانی از هنر استادان معمار و کاشی کار را در خود جمع کرده است. این مسجد در انتهای بازار رنگرزان و به سال ۱۰۶۷ ق در دوران سلطنت شاه عباس دوم صفوی در محلـه قدیمی شهر اصفهان معروف به باب الدشت بنا شده و ساخت آن تا سال ۱۰۷۳ ق طول کشیده است.

مسجد حکیم اصفهان؛ آدرس و تصاویر، تاریخچه - نابرو

بانی مسجد، حکیم محمد داوود معروف به تقرب خان از پزشکان عهد شاه صفی و شاه عباس دوم صفوی است که چون مورد بـی مهری دربار صفوی قرار گرفت، راهی هندوستان شد و در آنجا موقعیت ممتازی یافت با کمک به اورنگ زیـب پادشاه وقت هندوستان در جنگ با برادرانش به عزت رسید و اموال بسیاری گرد آورد که بخشـی از اموالش را بـه اصفهان فرستاد و مسجد مذکور توسط همسرش زینب بیگم ساخته شد.

مسجد حکیم - Wikiwand

اطلاعات معماری

معمار : محمد علی بن استاد علی بیک بنا اصفهانی

آدرس : اصفهان، خیابان چهارباغ پایین – کوچه مسجد حکیم

مسجد حکیم به سبب کاشی کاری‌های بی‌بدیل و زیبا و نیز کتیبه‌های نفیس نوشته شده به خطوط ثلث و نستعلیق و معقلی از مساجد مهم و معتبر اصفهان است. این مسجد در مکان مسـجد قـدیمی تـری از دوران دیلمیـان قـرن چهارم هجری به نام مسجد جوجی، مسجد جورجیر، مسجد جامع رنگرزان یـا مسجد صـاحب ابـن عباد ساخته شده است.

مسجد حکیم اصفهان | لحظه آخر

فضا‌های مهم معماری

مسجد حکیم دارای ۴ خروجی در طرفین است که هر کدام از سردر‌ها به خودی خود در نوع کاشی کاری بی‌نظیــر بوده و در ‌‌نهایت زیبایی می‌باشند. در باﻻی سردر شمالی و شرقی نام شاه عباس دوم و تاریخ ساخت بنا بر کاشی الوان نوشته شده است.
در سردر شمالی با قطاربندی کاشی و اتاق کوچکی بر روی آن، کتیبه‌ای به خط ثلث، نـام بانی و کتابت محمد رضا امامی به سال ۱۰۷۳ ق را بر خود دارد و با تزئیناتی از مقرنس‌های ساده با کاشی معقلـی، اشکال هندسی، شاپرک‌ها، شمسه‌ها، ستاره‌های چهار پر و اسامی چهارده معصـوم و کلمـه محمـد به صـورت دورانی در باﻻی ورودی، زیبایی خاصی به این سردر بخشیده است.

مساجد تاریخی - معماری مسجد حکیم اصفهان

طرح مرمت بنا

در سال ۱۳۰۸ دو سکوی بزرگ در صحن مسجد بنا شده و حوض بزرگ آن تغییر شکل یافته است تاریخ ۱۳۶۳ موجود در کتیبه ها حاکی از تعمیراتی به همت حاج ابوالقاسم تبریزی است و تاریخ ۱۳۲۳ ه.ش. مربوط به مرمت های دیگری می باشد که در مسجد انجام شده است. رینگ بتنی دور حلقه گنبد نشان دهنده مرمت گنبد در سال های اخیر می باشد. در و پنجره های بنا بر اثر تخریب و پوسیدگی آسیب زیادی دیده و مأذنه چوبی آن تقریبا تخریب شده بود. در چند سال اخیر مأذنه مسجد توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است

——————————————————————————————————————-

نام محصول: دانلود کامل پروژه مرمت و احیا مدرسه مسجد حکیم اصفهان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 116
حجم فایل: 12 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا مدرسه مسجد حکیم اصفهان، دانلود کامل پروژه مرمت و احیا مدرسه مسجد حکیم اصفهان به همراه پلان اتوکدی، دانلود رایگان پروژه مرمت مدرسه مسجد حکیم اصفهان، دانلود پروژه کامل مرمت، پاورپوینت مرمت مسجد حکیم، مرمت مسجد، پروژه مرمت ابنیه تاریخی، پروژه مرمت مدرسه مسجد حکیم اصفهان، دانلود کامل پروژه مرمت و احیا مدرسه مسجد حکیم اصفهان، مدرسه مسجد حکیم، مدرسه حکیم اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا