مقالات

طبقه بندی انواع نمونه موردی موزه

موزه، مکانی جهت گردآوری مجموعه‌ای از اشیا است، که برای تحقیق گردآوردی اطلاعات می باشد. نیاز به جایگاهی برای نمایش آثار تمدن، فرهنگ و هنر هر ملتی همواره احساس می شود واین فضاها موجب ایجاد جامعه شهری سالم و نمونه موردی موزه خواهد شد. اهمیت این موضوع از آن جایست، در جهان حدود 50 هزار موزه مختلف وجود دارد، هر کشور دارای 330 موزه می‌باشد این در حالی است که ایران حدود 70 تحلیل پلان موزه دارد، با وجود موزه های هم چون موزه تاریخ طبیعی، موزه هکمتانه وجود دارد ولی نیاز به موزه ای که هویت تاریخی شهرکه بعنوان پایتخت تاریخ تمدن را به نمایش بگذارد وجود ندارد و طراحی همچین موزه‌ای نیاز به محیطی تعامل پذیر که خود باعث حس دعودت کنندگی به این نقد و بررسی موزه را دارا باشد امری ضروریست و فضا های فرهنگی به عنوان جایگاهی بر ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه، شهری می توانند فضا های مناسبی بر ایجاد تعاملات اجتماعی باشند.

طبقه بندی انواع نمونه موردی موزه

تعاملات اجتماعی که طیف وسیعی از مؤلـفه های کالبدی، اجتماعی و فعالیتی رادر برمی گیرد، دارای دیـدگاه های مختلفی است، ولی در یک نظر جامع عوامـلی همـچون پویایی وســرزندگی، زیبایی بصری ، امکان توقف کردن در فضا، قدم زدن، دسترسی مناسب،گردهمایی، وجود فعالیت اجتماعی و رویدادهای مخـتلف، تنـاسب و خوانایی را از مهـم ترین عوامل تاثیرگذار بر اجتـماع پذیری وتعـاملات اجتماعی هستند، موزه‌های هنر معاصر، همیشه به خاطر جمع آوری دارایی‌های، فرهنگی و هنری زیر نگاه موشکافانه رسانه‌های معروف چرخه‌های دانشگاهی بوده اند.

تحلیل ساختمان موزه

 فضاهای عمومی به دلیل جامعیت و قابلیت دسترسی برای همه می توانند برقرار کننده عدالت اجتماعی باشند و فعال نمودن این فضاها برای جذب اقشار مختلف جامعه موجب همبستگی، پیوند اجتماعی و همچنین ایجاد مکانی برای تولید و تکثیر فرهنگ می ‌گردد، تعاملات اجتماعی به معنای ایجاد رابطه بین دو نفر یا بیشتر است که منجر به واکنشی میان آنها شود، عناصر تعاملات اجتماعی ترکیب عملکرد و فعالیت ها در مکان‌های معماری با ایجاد کنش‌های اجتماعی در محیط اجتماعی و وحدت در تعاملات اجتماعی محسوب می‌شود.

 هدف از این پژوهش شناساندن آثار هنری و باستانی شهر و خصوصا تشویق آن ها به زنده سازی، و قرار گیری این مجموعه در مناطق به انزوا رفته شهر جهت برقراری عدالت اجتماعی که با محیطی تعامل پذیر و پاتوقی دنج برا بازدید کنندگان می باشد. برا اساس مطالعات انجام شده می توان به این نتیجه رسید که ایجاد محیطی که تمامی آثار و ارزش های فرهنگی تاریخی در آن بصورت یکجا به نمایش گذاشت نیازمند محیطی است، که در آن بازدید کننده جهت بازدید از موزه به تنهای مورد هدف نباشد، بلکه مکانی بعنوان تعاملات اجتماعی و نوعی کنش در جهت تعریف از خود موزه نوعی نشانه شهر همدان که بعنوان پایتخت تاریخ و تمدن نیز هست پیدا کند.پس موزه نیازمند به نشانه های شهری است که معرف اصالت و هویت تاریخی شهرباشد به نمایش گذارد.

تحلیل موزه مدرن

ین پژوهش در پی آن است که با تاکید بر تلفیق کالبدی بنایی موجود و تاریخی- که غالباً در خلال طراحی فضاها به دست فراموشی سپرده می‌شود- با بنایی جدید، به طراحی موزه انرژی در سایت و بناهای موجود تلمبه خانه خط لوله نفت در شهر دارخوین خوزستان بپردازد.روش تحقیق در بخش مبانی نظری و تدوین مدل فکری شناخت موضوع، روش توصیفی- تحلیلی و تکنیک اسنادی می‌باشد و در بخش پیاده سازی مبانی نظری، از روش تحلیلی و مطالعاتی پیمایشی و تکنیک مشاهده مشارکتی و مستند سازی استفاده شده است.

در همین راستا پس از تبیین ادبیات و مبانی نظری موضوع، به بررسی نمونه‌های موزه انجام شده مشابه و یا نزدیک به موضوع، به عنوان نمونه موردی، مطالعه و بررسی گردیده و نحوه و میزان دخالت در هر یک به کمک نتایج مبانی نظری مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصل از آن – به عنوان اصول کلی طراحی به صورت تلفیق کالبدی با بناهای تاریخی- با کمک نرم افزارExcel به صورت نمودار و جدول نشان داده شده است و در پایان به منظور نمونه‌ای از پیشنهاد نوع برخورد، انواع طراحی موزه دارخوین ارائه شده است.

فضای داخلی موزه

موزه یعنی یگانه نهادی که زبان کالبدی است و از چیزهایی واقعی سخن می‌گوید، پی‌‌افزا به پادزهر فرهنگ به تصویر و کلمه مبدل می‌شود. اگر وجود نداشت، می‌بایست آن‌را اختراع کرد. در موضوعات علمی، مرکز یک جهان مستند سه‌بعدی از تاریخ جهان و انسان است که هیچ نشریه‌ای نمی‌تواند جانشین آن شود. به عنوان ابزار آموزش و پرورش، مشروط به این‌که نگرش تلفیق یافته‌ای نسبت به دانش و انسان‌گرایی اتخاذ کند و هم‌چنین مشروط بر این‌که از هر دو دیدگاه جسمی و فکری به تمرکززدایی دست بزند، موزه کانونی است برای پرورش همه انسان‌ها از طریق مشارکت‌شان در خلاقیت و تداوم فرهنگ.

از نظر اجتماعی، موزه تمایزهای طبقاتی، نژادی یا سنی را نمی‌پذیرد.ما امروز وارث یادمان‌های بی‌شماری از گذشته هستیم که در گوشه و کنار این سرزمین پهناور با تمامی شکوه و جلال، عظمن گذشته را باز می‌گوید. و ما متأسفانه بی‌خبر از این ارثیه ارزشمند روزبروز هرچه بیشتر از ارزشهای این معماری بی‌نظیر فاصله گرفته، می‌گذاریم تا اهمیت اعتبار آن از خاطرمان زدوده شود.

منبع:آشکوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا