مرمت ابنیه

پروژه مرمت خانه صدیق دامغان به همراه نقشه های اتوکدی

پروژه مرمت خانه صدیق دامغان به همراه نقشه های اتوکدی

کد:M 163

موقعیت خانه صدیق :

این خانه در بالا محله شهرستان دامغان در میدان امام خمینی نبش خیابان 12 فروردین در جوار خانه صدیق واقع شده است .خانه صدیق با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، مساحتی بيش از ۷۸۹ متر مربع دارد و يکی از باارزش‌ترين خانه‌های تاریخی دامغان به‌شمار می‌رود. عمارت صديق جنب خانه لطفی، در خيابان ۱۲ فروردين شهر دامغان قرار دارد. این خانه تاریخی به شماره ۲۲۷۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

توصیف معماری خانه صدیق دامغان:

مجموعه خانه هاي لطفی و صدیق شامل چند واحد ساختماني با حياط مركزي است که بصورت درونگرا ساخته شده تشکیل می گردد. این مجموعه در دوره مظفرالدین شاه قاجار، بدستور شجاع لشگر حاکم وقت دامغان، ساخته شده است.مجموعه شامل:
دیوانخانه شجاع لشگر (بصورت یک فضای باصطلاح بیرونی) در غرب مجموعه با سردر ورودی دارای تزئینات،
حیاط شرقی دیوانخانه، بصورت فضای خدماتی(حیاط خلوت) در جنوب،
خانه مسکونی واقع در شمال مجموعه بعنوان اندرونی شجاع لشگر،
واحد شمال غربی مجموعه به عنوان مهما نسرا(یا اندرونی)
اصطبل واقع در شرق مجموعه،
– حمام کوچک جبهه غربی .پس از کشته شدن شجاع لشگر این مجموعه بنا توسط یکی از بزر گان دامغان خریداری می شود. پس از او مالکیت مجموعه بصورت خانه های مسکونی مستقل به خانواده های لطفی و صدیق واگذار می گردد.
دیوانخانه، با فضای خدماتی و خانه اندرونی و اصطبل جمعاً به تملک خانواده های برادران لطفی و مهمانسرا در مالکیت خانواده صدیق در می آیند و حمام بصورت یک واحد عملکردی مستقل و عمومی از مجموعه جدا می گردد.

در غرب اتاق شمالی هشتي بيروني، راهروي مخروبه اي قراردارد كه احتمالاً دسترسي به اندروني (خانه صديق) را فراهم مي نموده است، ليكن در حال حاضر با تفكيك مالکیت خانه ها توسط مالكين، اين معبر متروكه و در نهايت تاق آن فروريخته و فاقد عملكرد مي باشد. خوشبختانه اخیراً سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ، خانهً صدیق را نیز به تملک خود درآورده و زمینه انسجام بخشی و تکمیل عملکردی مجموعه خانه های شجاع لشگر فراهم شده است
حیاط اصلی دیوانخانه دارای تناسب نزدیک به چهار گوش است.ارتباط آن با حیاط شرقی دیوانخانه از طریق یک راهرو تعبیه شده در مجاورت دیوار جنوبی و دسترسی به بام نیز از طریق یک پله ورود به آان در جبهه جنوبی و بالاتر از ازاره آجري است.

عمارت دیوانخانه در جبهه شرقي حياط اصلی با احتساب زيرزمين در دو طبقه بنا شده كه با يكدستگاه پلكان دسترسي به ايوان سراسری و اتاق ها نيز، فراهم شده است. چهار سرستون با تزئينات گچبري از ويژگي هاي ارزشمند بنا به شمار مي رود.


در طبقه بالا، ديوانخانه داراي يك تالار و دو اتاق جانبي است كه به هنگام ضرورت، ‌با دو در به تالار اصلي گشوده مي گردند. عمارت ديواني، از جبهه شرقي مشرف به حياط خدماتی است و داراي يك ايوان ستوندارسراسری سمت شرق است. ستونهای این ایوان با مقطع چهار گوش و با نمای اندود گچ ، کاملاٌ ساده و بدون پیرایه هستند. مالک پیشین، بخش میانی ایوان شرقی را با احداث دیوار به فضای تالار اصلی، افزوده است

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت خانه صدیق دامغان به همراه نقشه های اتوکدی

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت خانه صدیق دامغان به همراه نقشه های اتوکدی،پروژه مرمت خانه صدیق دامغان به همراه نقشه های اتوکدی

دکمه بازگشت به بالا