مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای حمام حاجی رشت به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای حمام حاجی رشت به همراه پلان ها

کد:M 161

بنای حمام حاجی

بنای مورد مطالعه یکی از بناهای واجد ارزش در محله ی تاریخی ساغری سازان شهر رشت می باشد. این بنا که در گذشته به نام حمام اکبریه می شناختند، به علت شهرت خانواده ی حج فروش که مالک آن بودند به حمام حاجی معروف شد.

سر در این حمام نسبتا قدیمی کار مشهدی یوسف کاشی ساز است که پس از پدر به کاشی سازی اشتغال داشته است. در دو طرف سردر، کاشی های گل و بته دار رنگین و در بالای سردر، صحنه جنگ رستم با دیو سفید و زیر آن مناظری از باغ و بستان و خانه و افراد مختلفی دیده می شود. در بخش فوقانی صحنه جنگ رستم جمله: عمل مشهدی یوسف کاشی ساز به تاریخ بارس ئیل ۱۳۰۸ و سمت راست قسمت پایین نیز عین این عبارت دیده می شود. شکل کلی ساختمان مستطیلی به طول 48 متر و عرض 6 متر است. بنا دارای دو ورودی است که ورودی اصلی آن در ضلع جنوبی مشرف به خیابان بادی الله که در واقع ورودی حمام بزرگ مردانه است و ورودی دیگری در ضلع شرقی و در کوچه تحویلی است که ورودی حمام کوچک (زنانه) بوده و در حال حاضر تخریب شده است و امکان دسترسی به قسمتهای آن وجود ندارد.

بنا دارای دو ورودی است که ورودی اصلی آن در ضلع جنوبی مشرف به خیابان بادی الله که در واقع ورودی حمام بزرگ مردانه است و ورودی دیگری در ضلع شرقی و در کوچه تحویلی است که ورودی حمام کوچک (زنانه) بوده و در حال حاضر تخریب شده است و امکان دسترسی به قسمتهای آن وجود ندارد.

رختکن (سربینه) فضای مستطیل شکلی که به محض ورود به بنا با آن روبرو می شویم و با دو سکو در هر دو سمت از قسمت میانی که با اختلاف ارتفاع ۵۰ سانتی متر، راهرو را از رختکن مستقل می نماید. در بخش غربی سربینه، ۳ پله ۵۰ سانتی متری به نیم طبقه و بخش فوقانی فضایی می رسد که از بنا منفک گردیده و در اختیار واحد تجاری همجوار میباشد. در مرکز رختکن (سربینه) و به فاصله ۳ متری از ورودی، حوضی قرار گرفته است که با کاشی لعابدار سفید پوشیده شده است. در بخش شرقی و در راهروی خروجی بخش مردانه که محل استقرار چایچی بوده ، راه پله ای مزین به کاشی های طرح دار، اشخاص را به نیم طبقه هدایت میکرد. مسیر ورود به میان در نیز از زیر طاقی نسبتا کوتاهی میگذرد که برای ورود به آن می بایست از حوضچه ای که در کف برای شستشوی پاها، قبل از ورود تعبیه شده بود عبور کرد.

سربینه بخش حمام کوچک (زنانه) به علت بارش برف سنگین سال ۱۳۸۶ فرو ریخت و اکنون به مخروبه ای تبدیل گشته است. ورودی زنانه حمام از این قسمت بوده است که اکنون ورود به دیگر بخش های آن میسر نیست.

میان در

راهرویی است که با یک تاق گهوارهای پیوسته پوشانیده شده و سربینه را به گرمخانه ارتباط می دهد و به دلیل جلوگیری از اتلاف حرارت این بخش از حمام نیز هم چون دیگ حمام های سنتی دارای شکست هایی جهت کند شدن ورود و خروج هوا بود و بدین ترتیب که سربینه به صورت مستقیم به گرمخانه ارتباط نداشت. آبریزگاهها و مستراح ها نیز از این بخش ورودی می گیرند.

آبریز گاه

جایی برای اصلاح و ستردن موی بدن و استفاده از سرویس بهداشتی (توالت) که در میان در واقع شده و اینگونه خود را از بخشهای عمومی مثل گرمخانه و سربینه جدا می نمود، جهت تهویه و نور کافی برای این فضا دو دریچه سقفی تعبیه گردیده است.

گرمخانه

فضایی هشت ضلعی است که به چند محل جهت کیسه کشی، مشت و مال و شستشو تقسیم شده است که معمولا با آهک اندود یا گاه آهکبری می شد کف این بخش نیز دارای گربه رو هایی بود که با هدایت گرما از زیر موجب گرم شدن فضا می شد. فضای اصلی گرمخانه نیز با یک گنبد اصلی که دارای نورگیر نیز می باشد، مسقف گشته است.

خزینه

خزینه های این حمام نیز همچون سایر حمام ها به دلیل رعایت مسائل بهداشتی (حدود سال ۱۳۵۰) از فضای حمام حذف گردید. تنها آثاری که از خزینه ی آب گرم وجود دارد، در ضلع شمال غربی است که با چهار پله از واحدهای حمام جدا شده است. حوضی است با سقفی گنبدی شکل مشبک که 5 / 1 متر از کف ارتفاع دارد و نورگیر سقف آن تنها نمونه می نورگیرهای باقیمانده ی بنا است.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حمام حاجی رشت به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 140
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حمام حاجی رشت به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای حمام حاجی رشت به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای حمام حاجی رشت به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا