مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه میر شهیدی گرگان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای خانه میر شهیدی گرگان به همراه پلان ها

کد:M 159

همسایگی های بنا

 بنا از دو سمت شرقی و جنوبی با کوچه و از دو سمت شمالی و غربی با بناهای مسکونی محدود شده است. در سمت شرقی بنا خانه خراسانی است که به ثبت آثار ملی رسیده است و در ضلع جنوبی حمام سر چشمه واقع شده است.

معرفی بنا

ورودی بنا دارای دو ورودی می باشد. ورودی اصلی بنا در ضلع جنوبی، تاکنون شکل تاریخی خود را حفظ کرده؛ و ورودی دوم آن در ضلع شمال شرقی میانسرا، که در گذشته دارای درب چوبی بوده و با ۲ پله به میانسرا می رسیده است؛ این ورودی امروزه با در آهنی تعویض شده و به وسیله ایرانیت فضای جداکننده ای برای پارک خودرو در نظر گرفته شده است.

و میانسرا بنا دارای یک میانسرای مرکزی است که در گذشته سنگفرش بوده و در حال حاضر نیز قسمتی از آن با چیدمان منظم خود، دست نخورده باقی مانده است و قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. در سالهای اخیر با تغییر در سطح ارتفاع معابر، حیاط مجموعه در سطحی پایین تر قرار گرفته که مالکین برای رفع مشکل ارتفاع، در ضلع شمال شرقی و کنار ورودی بنا، خاک اضافه کرده اند.

پیشینه بنا

در سال ۱۲۸۱ شمسی توسط آقا سید ابراهیم خریداری و سپس بخش هایی به آن اضافه گردید. در سند بنا ذکر شده است زمین با بنایی قدیمی»، نشان از آن دارد که بنایی قدیمی تر از زمان خریداری شدن زمین، وجود دارد. بخش جنوبی، ساختمان غربی، توسط آقا سید ابراهیم ساخته شده و بر روی کتیبه ای تاریخ صفر ۱۳۲۰ قمری قید گردیده است. ساختمان دیگری نیز در ضلع شمالی حیاط وجود داشته که شامل ۲ اتاق می شده و در بین آنها بخاری دیواری بزرگی با دری چدنی قرار داشته که هر ۲ اتاق را گرم می کرده است. این ساختمان برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته شده بود که با داشتن سرویس بهداشتی و حیاط و چشمه آب جدا، موقعیت مناسبی را دارا بوده است. متاسفانه امروزه این ساختمان تخریب شده و تنها اثر پایه ستون های آن بر روی زمین باقی مانده است. به فاصله ۵۰ سانتیمتری از جداره شرقی بنا، قنات عبور می کرده است که از سمت جنوب شرقی بنا وارد حوض بزرگی که در زیرزمین قرار داشته می شده و پس از پر شدن حوض از سمت دیگر خارج می گردیده است. حوض دیگری نیز در قسمت شمال شرقی میانسرا واقع شده که آن نیز از آب قنات پر می شده است و در اصطلاح عمومی مردم و مالک به این دو حوض چشمه گفته می شده است. نگارنده نیز در توضیحات خود از عنوان چشمه استفاده می کند.

وجه تسمیه

سید ابراهیم معروف به تاجر استر آبادی در زمان احمد شاه قاجار، برای دریافت مطالبات خود از ترکمن ها به تنهایی راهی ترکمنستان شده و به هنگام بازگشت با حمله ترکمن ها مواجه و کشته می شود؛ و شهید محسوب می گردد. بر همین اساس در زمان رضاشاه که شناسنامه باب می گردد به خانواده آقا سیدابراهیم لقب شهیدی داده می شود و چون سید بودند میر شهیدی نامیده می شوند.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه میر شهیدی گرگان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 135
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه میر شهیدی گرگان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه میر شهیدی گرگان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه میر شهیدی گرگان به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا