مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای عمارت آوانسیان رشت به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای عمارت آوانسیان رشت به همراه پلان ها

کد:M 162

شناخت عمارت آوانسیان

 موقعیت جغرافیایی اثر این اثر در بخش مرکزی شهرستان رشت ، میدان شهرداری، خیابان سعدی، ضلع غربی مجتمع خاتم الانبيا قرار دارد.

ویژگی های تاریخی اثر

خانه خواجه آوادیس سال ۱۸۹۵ میلادی (بنا بر کتیبه موجود) حدود ۱۱۶ سال پیش و در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط “آوادیس هوردانانیان بنیانگذار مدرسه کلیسا مگردیچ. آ. هوردانانیان” واقع در خیابان سعدی خریداری شده و در همین سال ساخته شده مگردیچ. آ. هوردانانیان بنیانگذار مدرسه – کلیسا هوردانانیان است ولی مالک و یا سازنده اولیه آن معلوم نمی باشد. آوادیس بناهای زیادی را در رشت می سازد از جمله خانه آوادیس که در چند کوچه بالاتر از این بنا و تا سالهای اخیر موجود بوده است. خواجه آوادیس این خانه و بسیاری از املاک دیگر خود را در زمان حیاتش وقف می کند، ولی بعدها این خانه به دلایلی فروخته می شود.

در سال ۱۹۰۵ میلادی این خانه توسط دختران و دامادهای مرحوم آوادیس به شخصی به نام “آوانس آوانسیان “ارابه چی (که در اصل صاحب شرکت ارابه رانی بوده و بین رشت و تهران و دیگر شهرهای ایران ارابه رانی می کردند) فروخته می شود. وی دارای چهار پسر و دو دختر بوده است. آرداشس آوانسیان (اردشیر آوانسیان) در سال ۱۲۸۴ شمسی در رشت متولد می شود. در جوانی وارد نهضت جنگل می شود و در همان سال ها از بنیانگذاران حزب کمونیست ایران می گردد. سپس در شوروی تحصیل کرده و وارد ایران می شود. وی از بنیانگذاران حزب توده در ایران بوده و مد تیرهبری شاخه جوانان حزب و نیز شاخه حزب در گیلان را بر عهده داشته است. در زمان قايله آذربایجان دبیر کل خلق آذربایجان می بود. هراند برادر آرداشس بنیانگذار روزنامه “آليک”(معتبر ترین روزنامه ارامنه در ایران می گردد. موشق برادر دیگر آنها کارمند وزارت بهداری می شود و وکالت کامل را برای فروش این خانه به عهده می گیرد و برادر دیگر آنها در جوانی فوت کرده بود.

مالکیت اثر

مالکیت اثر در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان قرار دارد. ثبت اثر این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۲۳۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نوع بهره برداری از اثر این اثر در گذشته به صورت بنای مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت ولی هم اکنون هیچ استفاده ی بهینه ای از این بنای ارزشمند نشده و این عمارت زیبا رو به ویرانی است.

شرح فضاهای بنا

بنای تاریخی خانه آوانسیان در دو طبقه ساخته شده است. بنای اصلی از آجر ساخته شده است و دارای گچ بریهای نفیس روی دیوارهای داخلی و خارجی بنا می باشد. همچنین از تزئینات قابل توجه آن می توان به گچ بریهای موجود در پیش بخاری اشاره نمود. همچنین گره چینی های بکار رفته در اروسی ها و دربهای طاقی شکل و شیشه های رنگی به کار رفته در آنها از مشخصات بنا می باشد. همچنین ستونهای چوبی و سرستونهای آنها و جان پناه ایوان و پله ها به صورت قرینه در دو سوی بنا از دیگر مشخصات این بنای شاخص و فاخر می باشند.

امروزه با توجه به تخریب وسیع بخش هایی از ساختمان و علی الخصوص از بین بردن پوشش سقف بنا موجبات نفوذ رطوبت و نزولات جوی به داخل بنا و تخریب بیشتر آن فراهم گردیده است. با توجه به تحلیل اداره فرهنگ و ارشاد که ساختمان را به دو بخش قدیمی و جدید تقسیم نموده و در صدد تخریب بخش جدید به زعم خودشان و تبدیل آن به پارکینگ بر آمده اند، کارشناسان سازمان طی بازدیدی از بنا و انجام بررسی های لازم به این نتیجه رسیدند که بنای مذکور دارای کالبد یکپارچه است که نشان دهنده ساخت کل بنا در یک دوره زمانی است و تخریب بخشی از بنا و تبدیل آن به پارکینگ موجبات تخریب کل بنا را فراهم می نماید.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای عمارت آوانسیان رشت به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 140
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای عمارت آوانسیان رشت به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای عمارت آوانسیان رشت به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای عمارت آوانسیان رشت به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا