پاورپوینت نمونه موردینمونه موردی خانه های قدیمی

تحلیل و بررسی خانه لاری ها یزد

کد محصول: p252

در این پاورپوینت ارسی به تحلیل و بررسی خانه لاری ها یزد به عنوان یک نمونه خانه ایرانی در معماری ایرانی پرداخته ایم.  با بررسی پلان ها و تصاویر این پروژه، به طور کامل آن را معرفی نموده ایم. همچنین نحوه ی شکل گیری خانه ایرانی و الگوهای فضایی آن را در این نمونه موردی به تفصیل بیان کرده ایم. خانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار می باشد که در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. خانه لاریها در محله فهادان، گذر یوزداران، شهر یزد قرار گرفته است.

این بنا حدودا صد و پنجاه سال بیشتر قدمت ندارد و در زمان قاجار ساخته شده است. خانه لاری ها نامش را از محمد ابراهیم لاری گرفته است. می گویند خانه لاری‌ها زمانی محل زندگی دراویش مسلک نعمت الهی بوده است. تا اواخر حکومت رضا شاه این خانه بسیار مطرح بوده است ولی بعد از مرگ محمد ابراهیم لاری، ورثه به جان هم افتاده اند و خانه را خالی گذاشتند، خانه در مدت کوتاهی تبدیل به مخروبه ای شد.

از این خانه هم در تابستان و هم در زمستان استفاده می شده است و ساخت آن به شکل حیاط مرکزی و قسمت های شمالی خانه برای فصل زمستان مناسب بودند و قسمت جنوبی که شامل بادگیر و تالار بوده است، در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گرفت. ضلع غربی خانه هم به عنوان بهارخواب مورد استفاده قرار می گرفت و ضلع شرقی خانه که مطبخ، اتاق آینه و سرداب داشت، مناسب فصل پاییز بود. این خانه به عنوان موزه اسناد و مدارک شناخته می شود.

این بنای تاریخی سه حیاط و شش در دارد، ایوان ها، تالارها و اتاق ها همراه با یک هشتی بنا را تبدیل به خانه اعیانی کرده است. خانه لاری‌ها دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد، حیاط در مرکز و قسمت های اعیان نشین در دور تا دور حیاط قرار دارند. اتاق های شمالی برای زمستان و اتاق های جنوبی که شامل تالار و بادگیر است در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرند، در واقع ساکن ها یک ییلاق و قشلاق کوچک را هر ساله تجربه می کنند.

ایوان بلند یا بادگیر، نامش هر چه که هست، فرقی نمی کند یزدی ها بهترین آنها را دارند. ایوان بلند و دهانه های وسیعی که وجود دارد به خوبی باد را به درون حیاط می برد. این باد ها بر روی آب می خورند و همانند مکانیزم کولر آبی، سرما در خانه پخش می شود. بادگیر این خانه در محور اصلی خانه قرار ندارد و در گوشه قرار دارد.

خانه لاری های یزد، بیست و دو اتاق دارد، اتاق ها عموما با سنگهای مشبک کاری شده تزیین شده اند، گچ بری ها با رنگ بنفش برجسته شده اند، سقف مسطح اتاق ها با تیرهای چوبی ساخته شده است که روی آنها گچ کاری به شیوه توفال کاری انجام شده است، نقش و نگارهای آن همگی گل و بوته هستند. در بین اتاق ها به دنبال اتاق پنج دری باشید که یکی از تماشایی ترین و زیباترین اتاق های خانه لاری ها به شمار می رود. اتاق های سه دری برای بچه ها و اتاق های پنج دری برای بزرگتر ها ایجاد شده است.

بعد از کش و قوس های بیشمار این خانه ترمیم و مرمت شد و اکنون نگین معماری یزدی به شمار می رود.

3box

———————————————————————————

مشخصات محصول:

  • نام محصول: تحلیل و بررسی خانه لاری ها یزد به همراه پلان و تصاویر
  • فرمت فایل: power point
  • تعداد صفحات: 51
  • حجم فایل: 7مگابایت
قیمت قبل از تخفیف 120000 تومان

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

تحلیل و بررسی خانه مرتضوی، نمونه موردی خانه ایرانی، نمونه موردی خانه در معماری اسلامی، پلان خانه ایرانی، برنامه فیزیکی خانه ایرانی، پاور پوینت خانه ایرانی، تحلیل و بررسی خانه لاری ها یزد، تحلیل و بررسی خانه لاری ها یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا