پروژه مرمت ابنیه

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه نصیرالدوله تهران

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه نصیرالدوله تهران، به همراه پلان اتوکدی

کد محصول:M18

اطلاعات تاریخی

میرزا احمدخان نصیرالدوله بدر از تاجران ثروتمند پایتخت بود که در همسایگی شهید مدرس زندگی می کرد. آن دو با هم رفاقت داشتند اما به دو راه متفاوت رفتند؛ مدرس با رضاشاه درافتاد و به تبعید رفت و نصیرالدوله وزیر فرهنگ شد.خانه میرزا عبدالوهاب خان شیرازی آصف الدوله (نصیرالدوله) خانه ای مجلل و عظیم بود که در دوره های مختلف بخشهایی از آن تخریب شد. بخشی از این خانه عظیم در غرب و در کوچه مدرس قرار دارد، بخشی از آن در زمان پهلوی دوم به عنوان دبستان بدر مورد استفاده قرار گرفت و بخشی دیگر تخریب و بوستان شهری شد و بخش کوچکی از آن در شرق، که یک عمارت شاه نشین و دارای آیینه کاری بود، باقی مانده و در نقل و انتقال های فراوان دراختیار شخصی به نام سعادت خواه بود.

اطلاعات معماری

شماره ثبت خانه نصیرالدوله (اتاق آئینه خانه) در فهرست آثار ملی ایران : ۱۱۲۴۳  تاریخ ثبت ۰۷/۰۹/۱۳۷۱ ه خورشیدی

مختصات جغرافیایی خانه نصیرالدوله (اتاق آئینه خانه):  E ۵۱″۲۶’۰۹   N ۳۵″۴۰’۵۲
ارتفاع از سطح دریا خانه نصیرالدوله (اتاق آئینه خانه): ۱۱۵۰ متر
نامهای دیگر: تالار آیینه خانه نصیرالدوله، خانه آصف الدوله، خانه سعادت خواه، تالار آیینه خانه آصف الدوله، خانه نصیرالدوله، خانه میرزا عبدالوهاب خان شیرازی، خانه نائب الوزاره

خانه ای که از و به جا مانده در انتهای کوچه مدرس در محله امام زاده یحیی است باید بخش‌هایی از خانه مدرس را پشت سر گذاشته تا به بن بست مدرس رسید آن رو به رو در بزرگ چوبی نشان می‌دهد که خانه ای اشرافی و بزرگ وجود دارد سمت چپ روی در کوچکی تاریخچه این خانه را که اکنون دور تا دورش را آپارتمان های چند طبقه احاطه کرده، توضیح داده اند.

این عمارت ۲۴۰ مترمربعی به احتمال فراوان بخش کوچکی از یک عمارت بزرگ و مجلل بوده، عمارتی بزرگ با اصطبل، اتاقهای خدم و حشم و … شوربختانه تمامی جداره های اندرونی و بیرونی بنا با سنگ سفید مرمر پوشانده شده است و دیوارهای اصلی بنا زیر این پوشش مدفون شده است. ورودی اصلی خانه در جنوب همین ملک است و خوشبختانه کماکان باقی است و فضای کهن سردر باقی مانده است.

فضا‌های مهم معماری

خانه نصیرالدوله در دو طبقه ساخته شده و به لحاظ ساختار معماری و عناصر تزئینی جز کاملترین خانه‌های تاریخی تهران محسوب می‌شود، چون تنها خانه ای است که در کنار معماری فوق العاده، همه الحاقات یک خانه سنتی ایرانی را نیز  دارد. برای ورود به این خانه دو در وجود دارد یک در کوچک و یک در بزرگ که در انتهای کوچه است. احتمال دارد از در کوچک تنها به دلایل خاص و روزهای خاص استفاده می‌شد وگرنه در بزرگ برای رفت و آمد کالسکه ها بوده و در اصلی همان در بزرگ به حساب می آمد. ارسی بزرگ این خانه یکی از نفیس ترین ارسی‌های خانه‌های سنتی است که هنوز هم سرجایش باقی مانده اما آنقدر فرسوده است که به سختی می‌توان آن را جا به جا کرد. این ارسی پرکار، هزینه زیادی برای مرمت نیاز دارد. ارسی شاه نشین دارای عبارتهای مبارکه بسم الله است. عمارت شاه نشین را در این سالها با حفاظی پوشانده اند تا از ورود باد و باران به داخل عمارت و آسیب بیشتر به ارسی جلوگیری شود.

شاید مهمترین بخش این خانه همین عمارت شاه نشین باشد چون در آن همه نوع الحاقات معماری دیده می شود از آیینه کاری همراه با گچ بری گرفته تا تزئین ستون با رنگ های مختلف و معماری دو طبقه ای آن با سقف چوبی که حالا آن را موریانه خورده است.

 

طرح مرمت بنا

برخی از دیوارهای خانه نصیرالدوله آنهم در بخش مسکونی طی سالهای اخیر مرمت شده است. از این بخش به کالسکه خانه راه داشته است. خانه هجدهمین وزیر فرهنگ و معارف ایران یا همان خانه نصیر الدوله معروف، اکنون به خرابه بیشتر از یک خانه شبیه است. خانه ای که فضاهای کوچک و پنهانش بسیار زیاد است. مرمت این خانه با قدم های کوتاه و هزینه های کم انجام می‌شود. گاهی که سقفی از آن در حال ریزش باشد، مرمت گران به سراغش می روند تا کمی از آن رفع خطر کنند. سالها پیش در دهه ۸۰ بودجه ای نزدیک به دو میلیارد تومان برای خرید و مرمت آن در نظر گرفته شد.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول: دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه نصیرالدوله تهران
فرمت فایل: پاورپوینت و اتوکد
تعداد صفحات: 176
حجم فایل: 25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه نصیرالدوله تهران، دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه نصیرالدوله تهران به همراه پلان اتوکدی، دانلود رایگان پروژه کامل مرمت ابنیه در تهران، دانلود پروژه کامل مرمت، پاورپوینت مرمت خانه نصیر الدوله تهران، مرمت خانه تاریخی در تهران، پروژه مرمت و احیا خانه نصیرالدوله تهران، دانلود کامل پروژه مرمت و احیا خانه نصیرالدوله تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا