مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای باغ دولت آباد یزد به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای باغ دولت آباد یزد به همراه پلان ها

کد:M 167

تاریخچه و وقف نامه

باغ دولت آباد، به دستور محمد تقی خان بافقی، حکمران و والی یزد ساخته شد. وی فرزند میرزا محمدباقر بافقی بود و در سال ۱۱۲۹ ه.ق. در بافق متولد شد. محمد تقی خان در سال ۱۱۹۱ ه.ق. به عنوان حکمران یزد به همراه ۷۰ نفر از تفنگچیان خود وارد این شهر شد و از این زمان تا پایان عمرش، نزدیک به ۵۳ سال در یزد حکومت کرد.

مرمت باغ دولت آباد یزد

او که به «خان بزرگ» شهرت داشت، پس از نادر شاه و معاصر با شاهرخ میرزا، عادل شاه، ابراهیم شاه افشار، آزادخان افغان، کریم خان زند و آقا محمد خان قاجار، بر یزد، کرمان و کاشان فرمانروایی داشت. محمد تقی خان، در دوران حکمرانی خود بانی ساخت بناها و آبادی های بسیاری در یزد شد. از جمله مهم ترین اقدامات وی در این دوران، ساخت قنات و باغ دولت آباد یزد بود.

بررسی وقف نامه ی دولت آباد

متن کامل این وقف نامه در کتاب جامع جعفری می باشد. قسمت های آورده شده به صورت خلاصه می باشد و مطالبی که اضافه می نمود حذف گردیده است. این مبحث شامل دو قسمت یکی وقفیات قنات موجود و دیگری تعابير فضایی از متن وقف نامه ی دولت آباد می باشد.

موقعیت باغ دولت آباد یزد

در وقف نامه ی مفصل قنات دولت آباد، نوشته شده است: «بر هیچ احدی مباح و روا نیست که پیش از گذشتن آب از باغ مذكور در آن تصرف نماید، اگر چه في المثل، همه آب دادن یک وجب زمین باشد. مگر در صورتی که به جهت آفت سماوی، کمی آب به جایی برسد که گذشتن آب از باغ ممکن نباشد که در این صورت متولی را جایز است که در هر موضع که صلاح باشد آب را به مصرف برساند.» (نائینی، ۱۳۵۳ :۳۵۹) علاوه بر آب قنات، برای مواقع کم آبی با خشکسالی و برای سیراب کردن باغ و پر کردن حوض های متعدد آن، یک چاه و منبع آب با «گورو» آنچه امروز گاورو نامیده می شود) در ضلع شرقی باغ و در کنار ابنیه خدماتی احداث شده بود. همچنین در مواقع ضروری از آب ذخیره شده در آب انبار باغ نیز استفاده می شد.

نظام آبیاری

در باغ دولت آباد، آب به تمامی به نمایش گذاشته می شود. معمار با بازی وصف ناپذیری بارها آب را به درون زمین برده و بیرون آورده است، به طوری که آب در تمام سطح باغ حضور دارد.

آب ابتدا در زیر بادگیر عمارت هشتی و در یکحوض یکپارچه ی مرمرین دیده می شود که در آن می جوشد و بالا می آید. سپس به حوضی در وسط این عمارت وارد می شود و از آن به سه حوض کشیده ی مستطیل شکل در سه شاه نشین سرازیر می شود. در مقابل ارسی ۲ اتاق ها، سه سینه کبکی وجود دارد که از سنگ مرمر است و آن را به شکلی تراشیده اند تا موج ایجاد کند و حجم آب را بیشتر از واقعیت نشان دهد.

تحلیل باغ ذولت آباد یزد

نظام معماری و فضایی

طرح باغ دولت آباد، یکی از اصیل ترین و بدیع ترین طرح های باغ رسمی ایرانی است. سطح باغ به دو بخش با محيط مستطيل با ابعاد ۱۱۶ در ۲۷۶ متر و ۱۰۶ در ۲۷۸ متر، تقسیم می شود که به صورت عمود بر هم قرار گرفته اند. محور تقارن مستطيل بزرگتر محور اصلی باغ – در راستای شمال غربی به جنوب شرقی و با اختلاف زاویه ی حدود ۳۰ درجه نسبت به محور غربی-شرقی قرار می گیرد.

محیط مستطیل بزرگتر – آنچه اکنون عموم به عنوان باغ دولت آباد می شناسند- باغ اندرونی را شکل می داده که در واقع باغ خصوصی و اقامت گاه خانواده بوده است. محیط مستطیل کوچکتر که در سمت شمال قرار دارد، محدوده ی باغ بیرونی را مشخص می کند. این باغ که «بهشت آیین» نامیده می شود، به عقیده ی هر دوگ محل برگزاری تشریفات حکومتی و مراسم ورزشی بوده است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای باغ دولت آباد یزد به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 144
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای باغ دولت آباد یزد به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای باغ دولت آباد یزد به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا