مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه لطفی دامغان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای خانه لطفی دامغان به همراه پلان ها

کد:M 168

نشانی خانه لطفی دامغان

خیابان ۱۲ فروردین در جوار خانه این خانه در بالا محله شهرستان دامغان در میدان امام خمینی نبش صديق واقع شده است . توصیف معماری خانه لطفی دامغان مجموعه خانه های لطفی و صدیق شامل چند واحد ساختمانی با حیاط مرکزی است که بصورت درونگرا ساخته شده تشکیل می گردد. این مجموعه در دوره مظفر الدین شاه قاجار، بدستور شجاع لشگر حاکم وقت دامغان، ساخته شده است.

آدرس خانه لطفی دامغان

مجموعه فضاهای خانه لطفی دامغان

– دیوانخانه شجاع لشگر (بصورت یک فضای باصطلاح بیرونی) در غرب مجموعه با سردرورودی دارای تزئینات،

– حیاط شرقی دیوانخانه، بصورت فضای خدماتی (حیاط خلوت) در جنوب،

– خانه مسکونی واقع در شمال مجموعه بعنوان اندروني شجاع لشگر،

– واحد شمال غربی مجموعه به عنوان مهمانسرا(یا اندرونی)

– اصطبل واقع در شرق مجموعه،

– حمام کوچک جبهه غربی .

پس از کشته شدن شجاع لشگر این مجموعه بنا توسط یکی از بزرگان دامغان خریداری می شود. پس از او مالکیت مجموعه بصورت خانه های مسکونی مستقل به خانواده های لطفی و صديق واگذار می گردد.

این پروژه، که به مجموعه خانه های لطفی شهرت یافته ، در حال حاضر در تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان قرار دارد.

پلان خانه لطفی دامغان

خانه لطفی با احتساب زیر زمین ها در دو طبقه احداث شده است که تنها بوسیله هشتی ها یا کریاس ها دسترسی به فضاهای بیرونی و اندرونی از طریق دالانهای پیرامونی میسر ساخته است. دالان های ورودی اصولا به گونه ای طراحی شده اند که از نگاه غیر پوشیده باقی بمانند و علاوه بر آن در محل ورودی به حیاط پرده ای نیز برای پوشش محارم و اهل خانه نصب می شده است.

 توصیف معماری خانه لطفی دامغان

ورودی عمارت خانه لطفی (دیوانخانه شجاع لشكر) در جبهه شرقی گذر (شمالی- جنوبی) بالا محله شهر دامغان قرار دارد. سر در شکوهمند ورودی آن متمایز از دیگر بناهای هم دوره خود می باشد. نمای ورودی با تاق نماهای زیبا و بلند با رخبام آجر کاری پیش آمده که مانند یک قطار مقرنس آجری بنظر می آید و با خورشیدی میانی آن تشخص ویژه ای به این بنا داده است .

 تزئینات آجری رخبام نما بصورت حاشیه تزئینی بر پیشانی ورودی اجرا شده است و ادامه آن در بخش میانی شبیه هلال خورشیدی همراه با تزئینات آجر کاری از مشخصه های سر در می باشد. هشتی کشکولی شکل، با تویزه های اصلی و تویزه های فرعی ، همراه با تاق های پوششی معماری ارزشمندی بوجود آورده است . در طرفین شمال و جنوب هشتی دو اتاق تعبیه شده که دسترسی به آنها از همین فضا (هشتی) است . هشتی بوسیله راهرو کوتاهی به حیاط مرتبط می گردد.

در غرب اتاق شمالی هشتی بیرونی، راهروی مخروبه ای قرار دارد که احتمالا دسترسی به اندرونی خانه صديق) را فراهم می نموده است، ليكن در حال حاضر با تفکیک مالکیت خانه ها توسط مالکین، این معبر متروکه و در نهایت تاق آن فروریخته و فاقد عملکرد می باشد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه لطفی دامغان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 134
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه لطفی دامغان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه لطفی دامغان به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا