مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه حبیب آبادی اصفهان

پروژه مرمت و احیای خانه حبیب آبادی اصفهان

کد:M 211

معرفی خانه حبیب آبادی اصفهان

قدمت بنا

قدمت بنا را می توان از روی ویژگی های معماری و تزیینات موجود در بنا فهمید. در خانهی حبیب آبادی بسیاری از مشخصه های معماری ایرانی رنگ باخته و بیشتر گرایش هایی به معماری اروپایی در آن دیده می شود. رون اصفهانی و برخی از تناسبات معماری ایرانی در آن نادیده گرفته شده است. در تزئینات آن گرایش به طبیعی تر جلوه دادن گیاهان و بخش هایی از بدن انسان (دست) همگی گویای تمایل به هنر غربی می باشد. همه ی این ویژگی ها نشان دهندهی گرایش های اروپایی در اواخر قاجار می باشد. در خانه یک تاریخ بر روی کاشی کاری معرق در حوض خانه دیده می شود که سال ۱۳۳۲ را نشان می دهد که بی۔ شک سال قمری می باشد و با توجه به بسیاری از ویژگی های معمارانه در بسیاری از بخش های بنا به نظر می رسد که سال ساخت بنا نیز مربوط به همان زمان باشد و یا این که در آن تاریخ تغییرات بسیاری در خانه پدید آمده است .

سیر تحول تاریخی بنا

در گذشته تعمیرات و تغییراتی در بنا انجام گرفته است. تاق یکی از اتاق های جبهه ی غربی که به صورت تویزه و کژاوه بوده به تیرپوش تغییر یافته است که هنوز پاتاق های آن مشخص است. همچنین الحاقاتی در جبهه ی جنوبی در جهت کاربردی کردن بیشتر بنا صورت گرفته است. الحاقات خاص دیگری در سال های اخیر صورت نگرفته است و بازسازی ها و استحکام بخشی هایی به صورت ناتمام توسط سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان در سال ۱۳۸۵ و استحکام بخشی ها و سبک سازی های سقف توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ انجام گرفته است و در قسمت باربند خانه دیوارها به علت عریض کردن کوچه تخریب شده اند

مشخصات کالبدی بنا

 بر اساس مساحت برداشت شده از سه پلاک بديع الصنايع، حبیب آبادی و قادریان که توسط سازمان نوسازی و بهسازی انجام گرفته است، مساحت خانهی حبیب آبادی ۱۳۵۲ متر مربع و مساحت باربند ۳۳۷ متر مربع آمده است که در مجموع در حدود ۱۹۹۰ متر مربع می شود .

مطالعات وضع موجود

خانه حبیب آبادی با مساحتی در حدود ۱۸۰۰ متر مربع به صورت حیاط مرکزی بنا شده است. ورودی اصلی به راهروی طویلی منتهی می شود که حیاط اصلی و باربند خانه در دو قسمت آن جای دارد. در انتهای راهرو توسط هشتی با خانه های بدیع الصنایع و قادریان ارتباط دارد .

بررسی قابلیت های کاربردی بنا

 خانه ی حبیب آبادی ویژگی های منحصربه فردی دارد که می توان آنها را فرصت هایی ویژه در باززنده – سازی دانست. حیاط بزرگ و وسیع بنا با نمای جبهه ی شمالی خانه به همراه دو باغچهی بزرگ و حوض و فوارهی میان آن می تواند به مکانی برای گذران اوقات فراغت و همچنین جبران کمبود فضای سبز محله تبدیل شود و در این صورت زیبایی های بصری و منظر حوض، گردش آب و فضای سبز و نمای خانه به بهترین شکل جلوه خواهد کرد.

خانه ی حبیب آبادی در گذشته چندین مسیر ورودی داشته که برخی از این مسیرها به خانه های پیرامون خود راه داشته است. این امتیاز در صورت احیای خانه های تاریخی پیرامونش همچون بديع الصنایع و قادریان به همراه خانهی کدخدایی این امکان را می دهد که به صورت مشترک کاربری داشته باشند و به یکدیگر نیز راه داشته باشند. در کل وجود خانه های تاریخی می تواند بر ارزش گردشگری و زیبایی شناختی و اقتصادی بنا بیافزاید. چنانچه در کل یک مجموعه ی تاریخی را شکل می دهد که می تواند به صورت بخشی از بافت تاریخی در دشت احیا شود. محله ی تاریخی دردشت نیز خود بر قابلیت های ویژه – ی بنا تاثیر دارد. وجود گنبد ابن سینا، مسجد پاگلدسته و مدرسه ی تاریخی شفیعیه در فاصلهی اندکی از بنا، و همچنین دیگر بناهای تاریخی در دشت

همچون بازارچه، حمام تاریخی، مسجد چاره، سقاخانه، عصارخانه ی دردشت، دومنار دردشت، آرامگاه شهشهان و بسیاری دیگر از خانه های تاریخی محله همگی می توانند در ایجاد یک محور گردشگری در محلهی در دشت نقش به سزایی داشته باشند. گذشته از این نزدیک بودن میدان عتيق و اجرای طرح ملی احیای آن نیز بر رونق گردشگری محلهی دردشت تاثیر فراوانی خواهد داشت که همگی بر قابلیت های باززنده سازی خانهی حبیب آبادی می افزایند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه حبیب آبادی اصفهان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 180
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه حبیب آبادی اصفهان،پروژه مرمت و احیای خانه حبیب آبادی اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا