مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه قیومی ها ابرقو

پروژه مرمت و احیای خانه قیومی ها ابرقو

کد:M 217

موقعیت در محله:

خانه قیومی در قسمت شرقی محله درب قلعه و بر روی بستر سنگی و تقریبا نزدیک مرکز محله قرار گرفته که با طی مسافت نسبتا کمی از مرکز توسط دو راه می توان بدان دسترسی داشت.

وجه تسمیه و تاریخچه:

طی تحقیقات به عمل آمده خانه متعلق به فردی به نام حاج سید کریم بوده که از تجار شهر محسوب می شده که با خانواده قیومی و عظیمی ساکن در شرق محله درب قعله خویشاوندی داشته است.

دقیقا در ضلع جنوب شرقی این بنا ، خانه قدیمی و زیبای دیگری وجود دارد که متعلق به قیومی هاست. همچنین آخرین فردی که تا حدود 6 تا ۷ سال پیش در این خانه زندگی می کرده بانوی سالخورده ای به نام بی بی زبیده بوده است از این رو این بنا به نام های قیومی، بی بی زبیده و کریمی شناخته و نامیده می شود اما از آنجا که به نام قیومی در فهرست آثار ملی ثبت شده است ما آن را قومی می نامیم.

طبق گفته آشنایان محلی حاج کریم حدود ۱۰ سال پیش این خانه را احداث نمود و حدود 5 نسل بعد وی در این خانه زندگی کرده اند البته شواهد تاریخ ساخت خانه را کهن تر می نماید.

در این خانه و خانه مجاور آن در ایام عزاداری اباعبدا…. مراسم و مجالسی بر پا می شده و بر روی حیاط آن پوش زیبایی بر پا می شده است.

همچنین در گفته ها به این مسئله اشاره شده است که قبر دو سید ناشناس در یکی از اتاق های این بنا قرار دارد که طی بررسیها مکانی در اتاق غربی صفه شمالی دیده می شود که شباهت زیادی به محل قبر دارد، گویاسنگ قبر و کتیبه نیز داشته که مفقود شده است.

در دوره معاصر شباک نفیس گچین و تصاویر دیواری اتاق پر تزیین واقع در غرب حیاط اصلی به فردی به نام سرهنگ نصابه فروخته شده شباک مذکور در حین جداسازی شکسته و از بین رفته است نمونه های مشابه آن را می توان در چند خانه قدیمی دیگر یافت.

معرفی فضاها :

الگو و فرم معماری این خانه که نمونه های آن را می توان در چند خانه قدیمی محله نیز مشاهده کرد در خور توجه و زیبا می باشد و دقیقا بر اساس شرایط خاص محیط و نیازهای ساکنانش شکل گرفته است و دارای ویژگیهای خاصی است.

فرم اصلی خانه به صورت درونگرا و دو ایوانی است و در رون راسته (شمالی – جنوبی) ساخته شده است. فضاهای فرعی و خدمات با راهروهایی به حیاط اصلی متصل شده اند. مساحت کل خانه ۹۲۰ متر مربع می باشد.

ایوان شمالی مرتفع تر است، در اطراف هر دو ایوان بنا سه اتاق وجود دارد که از این میان اتاق های ایوان جنوبی بیشتر نقش خدماتی دارند. خانه بر بستر سنگ طبیعی ابر کوه واقع شده بنابر این در فضای درونی بنا نشانه ای از سرسبزی و درخت وجود ندارد ولی می توان چنین بیان داشت که گویا این کمبود را با اجرای تزیینات ظریف گچبری متعادل تر ساخته اند.

حیاط اصلی که فضایی نسبتا کوچک و محدودیست (۳۱ متر) وحدت بخش فضاهای دیگر بوده و مرکزیت ساماندهی فضاهای متعدد را بر عهده دارد. کوچک بودن ابعاد آن ناشی از وجود بستر سنگی است زیرا از آنجایی که امکان ایجاد باغ و فضای سبز وجود نداشته و همچنین محدوده سنگی از لحاظ امنیت و بستر محکم و قابل اطمینان دارای اهمیت و ارزش فراوان جهت ساخت و ساز بوده لذا اجازه ساخت فضای بزرگتر جهت حياط وجود نداشت و حتی بی مورد بوده است.

بنا بر این اکثر خانه های دو ایوانی واقع بر بستر سنگی دارای حیاط محدود و کوچکی هستند. در این میان وجود عامل امنیتی و دفاعی را نیز نباید از نظر دور داشت. در خانه قیومی بجز حیاط اصلی شاهد وجود دو حیاط دیگر یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع جنوبی هستیم که حیاط شرقی محوطه ای بسیار کوچک است صرفا جهت نور گیری و ارتباط با بام و فضاهای آن . حیاط جنوبی که درب ورودی جداگانه ای از معبر باریک هم جوار خود دارد دارای فضای خدماتی مانند اصطبل و سرویس بهداشتی و محل نگهداری و ورود و خروج احشام و چهار پایان است و البته امروز آثار دیوار های فرو ریخته ای در آن به چشم می خورد که آنها نیز احتمالا جهت همین امر استفاده می شدند و ممکن است انبار دفع فضولات ناشی از سرویس بهداشتی نیز بوده باشند. در ضلع شمال این حیاط پله ارتباطی قرار دارد که به بام و اتاق واقع بر آن منتهی می شود.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه قیومی ها ابرقو
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 150
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه قیومی ها ابرقو،پروژه مرمت و احیای خانه قیومی ها ابرقو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا