مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه منصوری شیراز

پروژه مرمت و احیای خانه منصوری شیراز

کد:M 198

یکی از زیباترین بناهای تاریخی بافت قدیم خانه منصوری می باشد که با تزئینات آجرکاری، گچکاری و گچبری و این بنا دارای ستون های چوبی و نقش و نگار در سقفهای بنا می باشد.

با توجه به مساحت 360 هکتار بافت قدیم در شیراز که از این 360 هکتار، 710 متر مربع مساحت خانه منصوری که 517 متر فضای بسته و 193 متر فضای باز و زیربنای آن 1030 متر و 73% فضای بسته و 27% فضای باز می باشد.

خانه دکتر منصوری سه نسل پیش خانه یکی از پزشکان به نام شهر شیراز بوده و در محله سنگ سیاه شیراز قرار گرفته است. این خانه متعلق به دوران قاجار است و حجاری و گچ بریهای داخلی و سر در آن، این خانه را  در میان خانه های موجود در بافت تاریخی شیراز متمایز کرده است.

خانه میرزا خان امین زر در حال حاضر به مدرسه ای برای اتباع خارجی تبدیل شده که دارای 2 طبقه میباشد و پلان این بنا از نوع درونگرا می باشد.

ورودی بنا به هشتی و از هشتی به راهرویی که به حیاط مرکزی می رسد، در دو سر شمالی بنا اتاق شاهنشین با پنجره های چوبی، تزیین شده و در دو قسمت میانی پلان که حالت تقارن دارد نشیمن ستوندار با ستون های چوبی می باشد.

از این جمله تزیینات شایسته این بنا گچبری های دیوار، سقف منقوش شده، سقف هشتی، توفال کاری، ایوان ستون های چوبی، آجرکاری سقف و راهرو ورودی است.

بافت هاي قديمي و تاريخي شيراز

بافت قدیم شهر شیراز به مساحت تقریبی 360 هکتار در قلب شهر جای دارد. این محدوده که 2/8 درصد مساحت کل شهر را شامل می شود، هسته اولیه شکل گیری شهر شیراز در آن جای دارد و طی دورانهای مختلف توسعه و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که حدود آن دروازه ها و حصار دور شهر در دوره زندیه می باشد. مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده ای از بناها و مجموعه های با ارزش تاریخی این محدوده واقع است. در واقع این منطقه شیراز قدیم می باشد که طی فرایندهای رشد و توسعه شهری و افزایش جمعیت به عنوان زیر مجموعه ای از کل شهرداری آمده که دارای ویژگیهای خاص خود می باشد وجود 400 اثر بار ارزش، 8 دروازه و 12 مرکز و چندین محور فرهنگی می تواند تبلوری از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طور کلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی هر دوره باشد. حفظ و نگهداری و مرمت این آثار و مجموعه ها علاوه بر این که حیات دوباره ای به این آثار می دهد، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز هویت تاریخی فرهنگی شهر شیراز را احیا می کند. جمعیت ساکن در این منطقه حدود 75000 نفر می باشد. که حدود نیمی از آنها غیر بومی هستند تعداد خانه های موجود در بافت تاریخی فرهنگی شیراز 11147 واحد می باشد.

بنیان شیراز در جلگه ای به همین نام در سال 74 هـ ق در محدوده بافت قدیم شیراز بوده است که رشد ارگانیک و تدریجی خود را با توجه به استعدادها و قابلیت های سیاسی، تعلیمی، جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی در دورانهای بعد ادامه داد این شهر در چهار دوره تاریخی به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است و سلسله های صفاریان، دیلمیان، آل بویه، اتابکان، صفویه، زندیه، قاجاریه و پهلوی را تاکنون پشت سر گذاشته است. نخستین صورت شکل گیری ساختار شهر به دوره رونق آن در زمان آل بویه در قرن چهارم هجری مربوط می شود. پیش از این دوره مسجد جامع عتیق احداث شده بود و بازار شهر از کنار تار دروازه استخر امتداد داشت.

 در زمان عضدالدوله دیلمی (آل بویه) عناصر شهری در مسیر قنات عضدی استقرار یافتند. ابنیه حکومتی در غرب و عناصر مذهبی در شرق محور بازار قرار گرفت. این الگو به شکل گیری و گسترش استخوان بندی شهر در دوره های بعدی نیز جهت دارد. مرحله سوم تاریخی شهر در دوره اتابکان فارس بوده است در این دوره عناصر مذهبی مهم شهر همچون مقبره شاهچراغ، سید میر محمد و سید علاءالدین حسین شکل گرفته و محور دیگری به موازت محور قنات عضدی (بازار بین الحرمین) ایجاد شد سومین مرحله در تحول تاریخی شهر مربوط به دوره صفوی است در این دوره با باز شدن تنگه الله اکبر، محور جدیدی برای توسعه شهر گشوده شد و زمینه را برای ایجاد و تحکیم محور شمالی جنوبی شهر فراهم کرد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه منصوری شیراز
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 77
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه منصوری شیراز،پروژه مرمت و احیای خانه منصوری شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا