مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای سرای کاشانی بازار اراک

پروژه مرمت و احیای سرای کاشانی بازار اراک

کد:M 190

سرای کاشانی جزو زیباترین سراهای بازار تاریخی اراک هست.که بنای اون به سفارش بانی سرا آقای کاشانی از تجار بنام اراک و توسط معمار استاد محمد علی یزدی ساخته شده .
این سرا شامل یک تیمچه و محوطه روباز با یک حیاط مرکزی هست و فضایی بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع رو شامل میشه .
تیمچه در دو طبقه ساخته شده و سقف اون به صورت طاق های زیبای آجری اجرا شده که به چشمه های زیبایی ختم میشه.در این قسمت تزئینات چشم‌نواز یزدی بندی،کاربندی وجود داره که در مرکز این اشکال نهایتا آرایه به کار رفته به یک شمسه و یک نورگیر در میان اون ختم میشه و در طول روز نور تیمچه از این نور گیر ها تامین میشه.


محوطه باز سرا و حیاط اون دارای یک حوض بزرگ و باغچه های در اطراف اون هست ،در پیرامون این حیاط حجره های سرا در دو طبقه بنا شده و هر طبقه ۲۲ حجره داره.در جلوی حجره ها یک رواق سراسری بر روی ستونهای زیبای سنگی قرار داره که دارای قوس‌های آجری هست.در چهار گوشه حیاط چهار راه پله منحنی با پله های مثلثی تردد به طبقه دوم رو امکان پذیر می‌کنه . سقف رواق به عنوان تراس طبقه دوم استفاده میشه که با نرده فلزی به صورت سراسری محفوظ شده.در قسمت های مختلف تیمچه حجره های فرش فروشی‌ متعددی قرار داره که فرشعای نفیس و زیبا علی الخصوص فرشهای ساروق رو بفروش می‌رسونند.

سرا دو طبقه است و صحنی بزرگ با قائده ای نزدیک به مستطیل دارد که حجمهایی در شرق و غرب به داخل آن نفوذ کرده اند در طرح سرا اثر معماری غربی آشکار تر است . طراح دست خود را بازتردیده و انواع واقسام طرح ها و ترکیب حجمها را در بنا به کار برده است جبهه های شمالی و جنوبی صحن ساده تر است و هر یک هفت دهانه در سه اندازه دارند ، دهانه های میانی بر خلاف معمول تنگ تر است و پلکان در انتهای آنها قرار دارد در دهانه های کوچک نیز در کناره های هر جبهه پلکانی تعبیه شده است .

در جبهه غربی سرا ، حجم تیمچه در درون صحن به صورتی نا معمول ، اما هندسی ، پیشروی کرده است . دو کنج این حجم پیش آمده به صورت کمانی از دایره پخ خورده است . نمای این حجم و نیز نمای سر در های دو دالان طرفین آن تقسیماتی ثقیل و درشت نقش دارد . این حجم برتری ارتفاع سر در دالانهای طرفین بر تیمچه را جبران کرده و به حجم میانی تفوق بخشیده است . جبهه شرقی صحن حال و هوایی دیگر دارد . در میانه این جبهه درست در مقابل حجم بیرون زده تیمچه ، حجره بزرگی در دو طبقه به صورت حجمی استوانه ای بیرون زده است که گویی پاسخی است به حجم تیمچه در آن سوی صحن . این حجم ، که در مقابل ورودی سرا واقع شده ، حكم شاه نشین صحن را یافته است . با این حال بر خلاف انتظار این حجره روی خود را چندان به صحن نگشوده و پنجره هایی معدود و کوچک دارد . در طرفین این حجم رواقهایی در دو طبقه قرار گرفته است .

این رواقهانیز بدنه صحن را در دو جانب حجم بسته و نیم استوانه ای مذکور تو خالی جلوه داده و آن را بهدوطبقه تقسیم کرده است . در نتیجه حجم میانی برجسته تر و مرتفع تر و سنگین تر جلوه می کند. پنجره های کوچک با قوس کمانی و نمای سرتاسری آجری بر این جلوه افزوده است . نمای رواقها در طبقه پایین چهار گوش و در طبقه بالا مدورند ، وهمه سر ستون و پایه ستون دارند .

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای سرای کاشانی بازار اراک

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 155
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای کاشانی بازار اراک،پروژه مرمت و احیای سرای کاشانی بازار اراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا