مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای سرای گلشن قزوین به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای سرای گلشن قزوین به همراه پلان ها

کد:M 176

 شناخت گذشته بنا(اطلاعات تاریخی):
موقعیت بنا: سرای گلشن در جداره خیابان مولوی، باقی مانده از بازار بزرگ قزوین، در محله دباغان در قسمت غربی مسجد جامع شهر قرار دارد.


در گذشته این سرا در مسیر کاروانهایی بوده که از دروازه های جنوبی شهر وارد شهر میگشته اند. دروازه مغولاک( دورازه تبریز) و دروازه خندقبار دروازه های جنوبی شهر در نزدیکی این سرا بوده اند.دسترسی های اصلی به این سرا امروزه از طریق خیابان مولوی شمالی به سمت خیابان مولوی جنوبی میباشد. به علت یک طرفه بودن به سمت جنوب مولوی جنوبی امکان دسترسی از خیابان منتظری و خیابان تهران به صورت سواره به آن وجود ندارد. در صورتی که در گذشته مهم ترین دسترسی این بنا از بخش جنوبی و دروازه خندقبار به سمت بازار بوده است. بنابر این میتوان برای دسترسی به این بنا از سمت خیابان تهران به خیابان سپه و پس از آن خیابان انصاری و سپس به سمت مولوی جنوبی رفته و به سرای گلشن رسید. بقیه مسیرها از سمت دروازه رشت و سبزه میدان و غیره در نقشه نمایش داده شده است.

تاریخ ساخت بنا:

درباره تاریخ دقیق ساخت بنا اطلاعاتی در دست نمیباشد و تنها از روی شواهد موجود و بررسی تطبیقی با بناهای مشابه و تشابهات سبکی آنها میتوان تاریخ احداث بنا را به دوره قاجار نسبت داد. ضمن اینکه تاریخ احداث این بنا در اسناد سازمان میراث فرهنگی نیز، دوره قاجار ذکر شده است. در کتاب مینودر از این سرای تنها با نام سرای گلشن مولوی در مجاورت بازارچه حاج محمدرحیم که هم اکنون اثری از این بازارچه موجود نیست نام برده شده است.


آشنایی با کاربری بنا:

همانطور که پیش از این گفته شد کاربری سوژه سرا میباشد برای آشنایی بیشتر با این کاربری و ویژگی های آن به معرفی این عنصر از عناصر بازار میپردازیم.مرحوم پیرنیا اندام های گوناگون بازار را چنین بیان میکند: راسته که اصلی ترین اندام بازار است، رسته شاخه جدا شده از راسته های اصلی بازار که مخصوص فروش یک کالای ویژه بوده است، دالان که مشابه رسته است اما با کالا های مشابه و مختلف، سرا یا خان که همان تجارت خانه بوده که نمونه جنس از آنجا تحویل گرفته شده و در جاهای مختلف پخش میشده است. خانبار یا کالنبار که انبار کالا و کار روی جنس بوده است. تیم و تیمچه که به شکل سرایی سر پوشیده میباشند که مرکز چند تجارت خانه مشابه بوده است. قیصریه که سرای دراز است و محل صنعتگران و پیشه وران ظریف کار مانند زرگران، گوهریان و … بوده است، دکان و ساختمانهای جانبی بازار مانند گرمابه و مسجد و قهوه خانه و … میباشد.

تغییرات معماری اثر در گذر زمان :

برای ارائه نقشه کرونولوژی بنا لازم است تا در مورد الحاقات بنا در طول تاریخ بررسی و مطالعاتی صورت گیرد. این بنا تغییرات چندانی در طی دوره مختلف به خود ندیده است و فرم کلی آن تا حدودی به شکل اولیه خود حفظ شده است و تغییرات بیشتر به علت مرمت یا تفکیک مالکیت ها یا دسترسی به فضای بیشتر در برخی فضاها صورت گرفته است. از مجموعه تغییرات بوجود آماده میتوان به موارد زیر اشاره کرد: – تخریب فضا های جبهه شرقی و تغییر در ساختار اصلی و اصیل آن در اصل
در این جبهه یک فضای ایوان مانند و چهار حجره جانبی در دو طرف وجودداشته است که در حال حاضر سه حجره میانی تلفیق و تغییر شکل پیدا کرده اند.

شناخت معماری بنا:

تنها نقشه موجود از بنا نقشه مربوط به برداشت بنا توسط سازمان میراث فرهنگی شهر قزوین در ۱۳۷۸ بوده است که با توجه به بازدید های صورت گرفته ایراداتی در این نقشه ها مشهود شده که بیشتر شامل برداشت نشدن بخش هایی از بنا و برخی حجره ها بوده است که به احتمال زیاد به علت عدم دسترسی به این فضا ها بوده است. در این بخش ابتدا نقشه های اولیه بنا که توسط میراث فرهنگی آماده شده است ارائه میگردد و پس از آن نقشه های اصلاح شده توسط نگارنده آورده میشود.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای سرای گلشن قزوین به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای گلشن قزوین به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای سرای گلشن قزوین به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا