مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای عمارت امیر مفخم بختیاری خمین

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای عمارت امیر مفخم بختیاری خمین

کد:M 184

شناخت بنا

عمارت امیر مفخم بختیاری در حاشیه غربی روستای شهابیه و در کنار محور آسفالته خمین به محلات قرار گرفته است. فاصله این اثر تاریخی تا شهر خمین ۱۵ کیلومتر می باشد. اثر مذکور در میان باغی بزرگ که به واسطه داشتن درختان سرو و صنوبر و میوه، یکی از جاذبه های طبیعی دشت خمین می باشد واقع شده است

روند تکاملی طرح بنا از ابتدای ساخت که در اواخر دوران قاجار صورت گرفته است شامل دو مرحله می باشد. در ابتدای ساخت، بخش های اندرونی و بیرونی بنا با سبکی مطابق با خانه های ایرانی ساخته شده اند و بعد از اتمام این دو بخش بنای الحاقی مجاور با سبکی کاملا متفاوت که برگرفته از معماری غربی است و در بناهای دوران قاجار به چشم می خورد ساخته شده است.


شناخت عملکردی
عمارت امیر مفخم بختیاری با عملکرد ترکیبی باغ و عمارت در اواخر دوره قاجار توسط لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری ساخته شده است. بخش عمده باغ جهت پرورش گل مورد استفاده قرار می گرفته و بخش دیگر نیز به تولید درختان میوه تعلق داشته است. عمارت شامل دو بخش است: یک بخش کاملا ویژگی هایخانه های ایرانی را دارد و از اندرونی و بیرونی تشکیل شده است و محل زندگی و سکونت خانواده امیر مفخم بوده است و بخش دیگر به صورت یک بنای الحاقی است که نقش بیرونی به خود گرفته است، طبقه همکف این بنای الحاقی محل زندگی خدمه بوده و طبقه اول دفتر کار و محل پذیرایی از مهمانان بوده است.

اقدامات مرمتی انجام گرفته در بنا
بیشتر دخل و تصرفات انجام شده در این اثر در قسمت بیرونی آن صورت پذیرفته است. بنیاد مستضعفان و مالکان نامبرده بدون توجه به اهمیت این یادمان تاریخی بنا بر سلیقه خود به انجام تغییراتی در ساختار ، پوسته و نماهای بنا پرداختند . کشیدن پوسته ای سیمانی در سطوح خارجی ، قرار دادن ستونهای ایوان جنوبی و شمالی بیرونی ، در میان آجر و لایه ای از سیمان ، اضافه کردن فضاهایی جدید از قبیل حمام ، دستشویی و آشپز خانه در اطراف تالار و برداشتن ستونهای سنگی کار شده در زیر کلاه فرنگی و پوشاندن فضای باز ناشی از تخریب آن با مصالح جدید ، نمونه هایی از دخل و تصرفات انجام شده در قسمت بیرونی این عمارت می باشد .


سیر تحول بنا
در تصاویر زیر موقعیت قرار گیری بنا در عکس هوایی سال ۱۳۴۷ و ۱۳۹۳ نشان داده شده است. این بنا هم اکنون در میان باغ وسیعی قرار دارد. در این باغ بخشی که در آن درختان میوه کشت می شده هم اکنون احياء شده و مجددا به کشت درختان میوه اختصاص پیدا کرده است اما بخش عمده باغ که در گذشته به کشت گل تعلق داشته است، اکنون کاربری ندارد و بدون بهره برداری رها شده است. در بنا نیز بخش میانی که اندونی و
بیرونی را از یکدیگر جدا می سازد به دلیل آسیب های شدید و عدم نگهداری صحیح در طول سالیان دراز تخریب شده است که با توجه به اسناد و مدارک موجود اقدام به بازسازی خواهد شد. در سایر بخش های بنا که خطوط اصلی بنا و محوطه خوانا و قابل بازیابی است مجددا احیا خواهند شد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای عمارت امیر مفخم بختیاری خمین

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 145
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای عمارت امیر مفخم بختیاری خمین،پروژه مرمت و احیای عمارت امیر مفخم بختیاری خمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا