مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای مسجد کریم خان تبریز به همراه پلان اتوکدی

پروژه مرمت و احیای مسجد کریم خان تبریز به همراه پلان اتوکدی

کد:M 206

مسجد کریم خان مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان امام خمینی، چهار راه شهید بهشتی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ین مسجد به مسجد کریم خانی معروف است . ( کریم خان نام معتمد محله در زمان قبل از  مشروطیت بوده )شیخ محمد خیابانی در زمان مشروطیت بعد از فوت امام جمعه وقت که پدر زن ایشان بوده منصب امام جمعه این مسجد را به عهده میگیرد ، که نشان میدهد قدمت این مسجد به اوایل دوره قاجاریه بر میگردد.

مسجد در مستطیلی به ابعاد 17 در 31 متر میباشد که کشیدگی آن در جهت شرقی و غربی است ، شامل دوازده ستون که از این دوازده تا هشت ستون دارای سر ستونهای سنگی و مقرنس کاری شده است .پوشش سقف آن طاق و گنبد که گنبد مرکزی بزرگتر و بلندتر از 15 گنبد دیگر میباشد .همچنین دارای یک گنبد سنگی باشکوه نیز میباشد ، نمای مسجد آجری جدید است که در تعمیرات گذشته تغییر یافته است.این بنا در بافت مرکزی شهر تبریز و در میدان شهید بهشتی واقع شده است.این بنا از طرف شمال با خیابان منصور و از طرف جنوب با خیابان حافظ و از شرق و غرب توسط خیابان امام خمینی با بافت کلی شهر در ارتباط میباشد.این بنا بدلیل ارزش فرهنگی و بخصوص اجتماعی و مذهبی و همچنین قرار گرفتن در مرکزیت شهر تبریز در میان یک پروژه عظیم مورد توجه قرار گرفته است.

مسجد در معماری ایرانی

مساجد مهم ترین بناهای معماری ایران پس از اسلام هستند. شاخص ترین و پیشرفته ترین بناهای هر دوره معماری ایران پس از ورود اسلام را می‌توان در مساجد پیدا نمود. اهمیت مسجد در ایران نشانه‌ای از پذیرش و اقبال مردم ایران نسبته به دین اسلام است. چرا که در دورافتاده ترین نقاط ایران نیز مساجد مهم ترین بناهای بافت اطراف خود بوده‌اند که با هزینه مردم بنا می‌شدند.ویژگی‌های ساختاری هر مسجد شامل انعطاف ذاتی، بی تفاوتی نسبت به نماهای خارجی، تاکید متقابل بر فضای داخلی، و گرایش طبیعی به تزئینات کاربردی است. زمانی که از مسجد “جامع” سخن می رانیم در واقع همان مسجد است با ویژگی‌هایی مضاف و فراتر از مسجد و وام گرفته شده از معماری دوره بیزانس با ریشه‌های کلاسیک. به اعتقاد پیرنیا (۱۳۸۳)، ایرانیان کهن و هنرمندان آنها باور به تقلید درست داشته‌اند و آنرا بهتر از نوآوری بد می‌دانستند.

پس از فرو افتادن ساسانیان، ساخت مساجد در ایران آغاز شد. در سه قرن نخستین حکومت اسلامی در ایران، مساجد به شیوه‌ای بسیار ساده و به پیروی از معماری ساسانی ساخته می‌شد. زادگاه اولین نمونه‌های معماری اسلامی ایران را در خراسان دانسته‌اند، لذا طریق ساخت بناهای این دوران (شامل امویان، عباسیان، طاهریان) به شیوه خراسانی معروف است. در این شیوه که نقشه عمومی بناهای آن از مساجد صدر اسلام اقتباس شده، مساجد بصورت “شبستانی” یا “چهل ستونی” ساخته شده‌اند با پدیدار شدن اسلام و پذیرش آن از سوی ایرانیانی که زیر بیدادگری و ستم بودند دگرگونی‌هایی در ساختمان سازی رخ داد.پس از اسلام، با الگو گرفتن از باورهای اسلامی ساختمانها “مردم وار”تر شدند. گرچه در شیوه پارتی نیز مردم واری و پرهیز از بیهودگی نمایان بود ولی پس از اسلام این ارزش‌ها بیشتر نمودار شدند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مسجد کریم خان تبریز به همراه پلان اتوکدی
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 54
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای مسجد کریم خان تبریز،پروژه مرمت و احیای مسجد کریم خان تبریز ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا