مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای کاخ هشت بهشت اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای کاخ هشت بهشت اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 182

بانی و تاریخ ساخت

کاخ هشت بهشت اصفهان بنا کتیبه ای ندارد که به بانی و تاریخ احداث رهنمون شود. و اگر داشته، در زمان شاهان قاجار از بین رفته است. اما از ماده تاریخ مندرج در هر مصراع شعری که نصر آبادی ( از ادیبان معروف دوران شاه سلیمان) سروده و در تذکره اش آورده، سال اتمام بنا ۱۰۸۰ بدست می آید. بر این اساس این کاخ را به دستور شاه سلیمان صفوی دانسته اند اما با توجه به این که حکومت شاه سلیمان از ۱۰۷۷ آغاز شده است انتصاب این بنا به وی در صورتی صحیح است که احداث بنا بیش از سه سال طول نکشیده باشد، و چون چنین امری بعید می نماید، احداث عمارت به ظن قوی در زمان شاه عباس دوم آغاز شده و در سال سوم سلطنت شاه سلیمان به پایان رسیده است.


وجه تسمیه
نام هشت بهشت در عصر صفوی به طور کلی عنوانی عام بوده و برای برخی از کاخهایی انتخاب می شده که در تبریز، قزوین و اصفهان با بناهای سلطنتی دیگر متفاوت بوده و همواره فضایی مینویی را برای ایجاد حال و هوایی خیال برانگیز پدید آوردند.
از طرفی دیگر در بسیاری از منابع آمده که بهشت موعود دارای هفت طبقه یا هفت درب بوده که در این جا عدد هشت مفهوم ۱۰۷ را تداعی کرده و نمایانگر بهشت زمینی است.

در روایات اسلامی بهشت را هشت در است که از هر در که وارد شوند بهشتی دیگر خواهد بود که آن را هشت جنت و هشت خلد نامند. به نظر می رسد وجه تسمیه تاریخی هشت بهشت نیز با توجه به معماری و کاربری بنا و اینکه هر زاویه ای و از هر روزنی از آن که به خارج نگاه کنیم منظره – ای زیباتر می بینیم و هم چنین این بنا را هشتی بهشت یا هشت بهشت می گویند. چون با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی ما این بنا و کاربری و عملکرد موقتی آن که مثل عملکرد هشتی در منزل برای پذیرایی های سرپایی و موقتی می باشد هشتی بهشت نامیده شده است.هم چنین در این بنا بسیاری از عناصر هشتایی طراحی شده است. پلان ساختمان، حوض وسط، نورگیر بالای تالار مرکزی، اتاق های ورودی واحدهای مسکونی و آجرهای پوشش کف هشت ضلعی هستند.

 سیر تحول و شرح وضعیت بنا در ادوار مختلف

این عمارت در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده و تا اوایل قرن چهاردهم بوضع سابق زمان صفویه باقی بوده و نقصی در آن راه نیافته و تغییراتی که در آن راه یافته در قرن چهاردهم هجری انجام شده است.
کل بنا در زمان فتحعلی شاه چنان بازسازی شد که تقریبا محال است گزارش دکتر فریر، از آن را که به سال هزار و ششصد و هفتاد و هفت میلادی تهیه شده، با ظاهر امروزی آن منطبق کرد. فریر می گوید کل بنا از مرمر صیقلی بود، سقف تالار مرصع کاری و زرناب و ستون ها زیر پوششی از آینه کاری پنهان بودند. بر دیوارها نقش هایی از قهرمانان افسانه ای و تاریخی کار شده بود و زیر سقف حوضی بود از جنس نقره.در دوره ناصری ابتدا برای خارجیانی که چندی می خواستند در اصفهان بماند، به صورت مهمان خانه دولتی در آمده بود.


تزیینات
این کاخ یکی از معدود کاخ های دوره صفوی است که در آن از آینه کاری به عنوان تزیین استفاده شده و تنها کاخ بر جای مانده است که در آن از آینه های محدب استفاده شده به گونه ای که در فضاهای اختصاصی آن با استفاده از مجموعه ای از این آینه های محدب، در یک طرح مثلا به شکل ترنج هنگامی که بیننده در مقابل یا زیر آن قرار می گیرد، تصویر خودش را چندین برابر کوچکتر شده ولی مکرر مشاهده می کند که برای بیننده قرن ۱۷ میلادی خود نوعی پدیده اعجاز به حساب می آمده است. از دیگر تزیینات این بنا وجود طرح ها و نقش های بالای قوس های بیرونی است که برخی از آنها اشاره به داستان های حکمت آموز یا نمادهای ملی و حماسی این مرز و بوم دارند.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاخ هشت بهشت اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 145
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا