مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شاه عباسی دامغان

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شاه عباسی دامغان

کد:M 179

 معرفی فضاها و ویژگی های معماری کاروانسرای عباسی
ورودی
ورود به کاروانسرا ، از میانه ضلع جنوبی آن صورت می پذیرد . سر در کاروانسرا در این جبهه ، از امتداد افقی نمای خارجی آن پیش آمده و شاخص گشته است . تقریبا در مقابل سر در – بال غربی ورودی – آب انبار کاروانسرا واقع شده که آب قنات به داخل آن هدایت می شده است . در سردر ورودی کاروانسرا دو کتیبه سنگی به زبان فارسی و عربی وجود دارد که موضوع یکی از آنها در مورد تاریخ مرمت عمارت و موضوع دیگر ، در اثر تخریب و الحاقات صورت گرفته قابل تشخیص نیست .


هشتی و فضاهای کاروانسرادار
ورودی کاروانسرا در ضلع ورودی ، پلانی مستطیل شکل دارد و به لحاظ کارکردی ، نقش هشتی یا فضای تقسیم را ایفا می نماید ؛ علاوه بر نقش تقسیم فضائی ، می توان کاربری عمده آن را ، ایجاد یک توقف موقت و کاستن از شدت نور خارج به شکل فیلتر و یک محل تصمیم و یا صحبت با کاروانسرادار و مکث کوتاه دانست . این فضا با فضاهای دیگر کاروانسرا از طریق حاط مرکزی (میانسرا) ارتباط می یابد . مسیر دسترسی به اطاق های کاروانسرادار از داخل همین همین ایوان است . در طبقه بالای این بخش ، فضای کوجکی قرار دارد که اصطلاح «غلام گرد» نامیدهمی شود و در اختیار کاروانسرادار بوده است . درسترسی به این فضا از طریق دو پلکان منتهی به بام در اطراف میسر می شود و در راهه های اخیر با الحاق دو تیغه در اطراف مسدود شده است . در فضای مخصوص کاروانسرادار ابعاد کوچکی داشته و هریک از دو فضای جلوئی و پشتی تشکیل شده اند .

ایوان ها
به تعداد چهار عدد ، در هر ضلع بنا ، در میانه قرار گرفته اند . مرتفع شدن ایوان ها نسبت به دیگر بخش های بنا موجب شکست رخ کلی صحن در مرکز هر جبهه و در نتیجه افزایش اهمیت و جلوه ایوان ها در صحن کاروانسرا شده است تا آنجا که ارتفاع بلند ایوان شمالی به نسیت دو ایوان کناری (شرقی و غربی) ، نشانگر اهمیت آن به نسبت سایر فضاهای کاروانسرا است . این ایوان ها ، بر روی اکس مرکزی عمارت ، در سه ضلع شمالی ، شرقی و غربی واقع شده و به عنوان بهار خواب و یا نشیمنگاه موقت و نیز شاهنشین برای تجار معتبر تر کاربرد داشته اند.

معرفی عناصر معماری کاروانسرای عباسی

از عناصر معماری به کار رفته در کاروانسرای عباسی ، می توان به درب ورودی (دروازه) ، هورنر (نورگیرها) ، طاقچه ها ، پله های دسترسی ، بخاری دیواری ، اخيه، طاق نما و صفه های بیرونی اشاره کرد.

درب ورودی
یکی از شاخصه ها و عناصر جالب توجه معماری هر کاروانسرا ، دروازه ورودی آن است که به لحاظ تأمین امنیت و کنترل رفت و آمد مسافران ، ورود و خروج به کاروانسرا تنها از طریق آندروازه)، صورت می پذیرد . در ورودی کاروانسرای عباسی (ضلع جنوبی) ، از دو لنگه متقارن تشکیل شده که هر لنگه از کنار هم قرار گرفتن الوارها و تخته چوب های افقی ساخته شده است . این دو لنگه ، توسط چارچوبی از جنس چوب ، ساده و فاقد تزئین به دیوار متصل شده اند.

این در نیز مانند بسیاری از درهای قدیمی به دماغه ، کوبه ، کلون ، چفت و بست مجهز بوده که برخی از آنها ، با گذشت زمان از بین رفته است . لیکن در سالهای بعدی بهره برداری ، علاوه بر راههای ارتباطی حجرات به ایران و به یکدیگر ، در دیواره های کمربند ضلع شرقی نیز ، بازشوهائی الحاق شده است . و همچنین با توجه به تغییر کاربری بنا و دخل و تصرف های صورت گرفته در آن ، شاهد نصب درب و پنجره های فلزی در محل درگاه ها و ورودی ایوان ها و حجره های آن هستیم .

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شاه عباسی دامغان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 150
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شاه عباسی دامغان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شاه عباسی دامغان به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا