مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شمسی یزد

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شمسی یزد

کد:M 200

موقعيت طبيعی  :

 بنای تاریخی کاروانسرای شمسی واقع در محدوده ی روستای شمسی در شرایط خشک کویری واقع که با توجه به نقش بندی مقدماتی خطر نسبی زلزله در ایران که در آن اشکذر در پهنه ی با خطر نسبی متوسط قرار گرفته است تاثیر زلزله بر بنا مشهود نیست.

.موقعیت فعلی:   

بنای کاروانسرای شمسی در حال حاضر در مجاورت راه یزد به اردکان رو به روی روستای شمسی به طول جغرافیایی06 54 و عرض جغرافیایی 06 32 در بخش رستاق شهرستان صدوق واقع است.

تاریخچه بنا:

 قدمت کاروانسرای شمسی بر اساس مندرجات ص 193 کتاب کاروانسرای ایران –نوشته محمد یوسف کیانی / ولفرام کلایس – به دوره ی قاجار میرسد. کاروانسرای شمسی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان صدوق، روستای شمس واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مشخصات بنا:

کاروانسرای شمسی ساختمانی خشتی است دارای دو محوطه باز(حیاط)یکی در ضلع جنوبی که حیاطی بزرگتر است و دیگری در ضلع غربی که وسعت کمتری دارد.

ورودی کاروانسرای شمسی به یک هشتی با پوششی از نوع تاق و تویزه از خشت باز میشود و سپس به حیاط کوچک راه مییابد.که در داخل حیاط در هر طرف سه صفه به قرینه ساخته شده است صفه های ضلع غربی در این حیاط بیشتر صورت صفه نما را داشته و بمنظور همخوانی با نمای دیگر قسمت ها نماسازی شده است.

در داخل یکی از اتاق های کاروانسرا در گوشه ی غربی ساختمان آب انبار برکه ای ساخته شده که از آب باران یا قنات عبوری مشروب میشده با توجه به خشتی بودن کاروانسرا گذشت زمان و عوامل جوی موجب تخریب آن گشته بصورتی که بسیاری از سقف های آن فروریخته و بعضی از پایه ها نیز ریزش نموده است.

عوامل تزئین شده بنا و نوع آن:

مهمترين تزيينات كه بيشتر به سبك و دوره ي ساخت بنا باز مي گردد نوع طاق ها و استفاده از خط آسمان بنا مي باشد و آرايه هاي تزييني همچون گچ بري و يا آرايه هاي ديگر را در خود ندارد.

در یک تعریف ساده، کاروانسرا به ساختمانی اشاره دارد که کاروان را در خود جای می‌دهد و پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولاً ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده‌است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته‌است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته‌است. بر روی سکوی برآمده‌ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته‌است، طاقگان‌هایی واقع شده‌اند که نمای داخلی را مفصل بندی می‌کنند. در پشت آنها حجره‌های کوچکی برای منزل دادن مسافران ساخته شده‌است. در کاروانسراهای دو طبقه، از حجره‌های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجره‌های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می‌شد.

پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس یکم با توجه به تدبر خود، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست. پژوهشگران همین موضوع را یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی می‌دانند. هر چند ممکن است چندی از کاروانسراهای بازسازی شده کاروانسراهای پیش از صفویه باشد. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه ایجاد شده، کاروانسرای شاه عباسی کرج است که این کاروانسرا در زمان شاه سلیمان صفوی و بین سالهای ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ احداث گردیده‌است.

———————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شمسی یزد
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 107
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شمسی یزد،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای شمسی یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا