مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای بازار ارومیه

پروژه مرمت و احیای بازار ارومیه

کد:M 192

نگاهی به معماری و کارکرد مجموعه بازار ارومیه در این شهر نشان‌دهنده موقعیت خاص این مکان در دوره رونق بازار بوده است. پر واضح است که در زمان شکل‌گیری این بازار، روستاهای اطراف شهر ارومیه برای عرضه و تقاضای محصولات مورد نظر خود به این مکان مراجعه می‌کرده‌اند. وجود مسجد و حمام در کنار بازار تاریخی ارومیه نشان‌دهنده فعال و زنده بودن این بخش از شهر به عنوان مرکز اصلی شهر برای فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی و دیگر کارکردهایی که بازارهای سنتی ایران در عصر خود داشته‌اند، بوده است. عمده واردات در زمان‌های گذشته نفت بود که با شتر از قفقاز به بازار تجاری خوی و از آنجا به بازار ارومیه و تبریز انتقال داده می‌شد.

بافت اصلی بازار ارومیه که قدیمی‌ترین بخش آن است، مربوط به دوره صفویه است. این بازار در گوشه جنوب شرقی شهر قرار گرفته است. این بنای تاریخی و فرهنگی در دوره قاجار گسترش یافته و الحاقاتی به آن اضافه شده است. در اطراف این بازار تاریخی حمام‌هایی قرار دارد که کارشناسان میراث فرهنگی و تاریخی سابقه آن‌ها را به دوران زندیه و قاجار می‌رسانند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و تغییر شکل سبک زندگی مردم ارومیه به شیوه‌ مدرن، کم‌کم تغییراتی در ظاهر شهرها رخ داد که سبب شد بخش‌هایی از بازار از بین برود.

مشخصات بازار ارومیه

در حال حاضر بخش سالم بازار ارومیه که در مرکز شهر قرار گرفته، پلانی مستطیل شکل دارد که در حد فاصل خیابان‌های عسکرآبادی، امام، مهاباد و اقبال محصور شده است. این بازار در حدود ۶۰ هزار مترمربع مساحت دارد که بافت قدیمی آن امروزه تحت مراقبت و بهسازی است. بازار ارومیه در حدود ۱۰۰۰ باب مغازه با کارکردهای مختلف و متنوع و تعداد ۷ تیمچه و سرای نسبتا بزرگ، ۵ حمام قدیمی و یک باب مسجد که معروف به مسجد جامع است، ۵ هزار مترمربع مساحت (مساحت مسجد جامع شهر) دارد که سبب شده این مجموعه به عنوان یک اثر تاریخی پرارزش مطرح شود.

از جمله کارکردهای مغازه‌ها می‌توان به مس‌گری، زرگری، چاقوسازی، فرش‌فروشی، بذرفروشی و بلور‌فروشی، کفاشی، عطاری، بزازی و…  اشاره کرد که از راسته‌های پررونق مجموعه تاریخی بازار ارومیه بوده‌اند.

از ویژگی‌های مهم و قابل ذکر این مجموعه تاریخی می‌توان به سادگی آن اشاره کرد. با وجود تفاوت‌هایی که از لحاظ فرم در طاق‌ها، چشمه و گنبدهای بازار مشاهده می‌شود، هیچ گونه تنوعی از حیث تکنیک هنری مثل کاشی‌کاری، سنگ‌کاری و درب‌های قدیمی پرکار چوبی در بازار دیده نمی‌شود. مصالح راسته بازارها و چهارسوها از آجر انتخاب شده و اکثر آن‌ها فاقد اندود ساده گچ است.

مجاورت بازار ارومیه با مسجد شهر بر زیبایی معماری بازار و اهمیت آن تاثیر گذاشته است. سردر ورودی اصلی بازار ارومیه از سمت مسجد اعظم، از زیباترین ویژگی‌های قدیمی شهر است. تاریخ بنای این مسجد را که خود معماری پرجاذبه ای دارد، به قرن ششم هجری نسبت داده‌اند. سبک معماری این بازار، ایرانی-اسلامی است که برخی آن را با ریزه‌کاری و سلیقه آذری که برگرفته از فرهنگ تاریخی و اصیل مردم شهر بوده،ترکیب می‌کنند. بازار ارومیه در تاریخ ۲۲ خرداد سال ۱۳۱۶ به شماره ۱۶۳۹ در فهرست آثار ملی  ثبت شد.

امروزه با وارد شدن از در ورودی اصلی بازار، ابتدا مغازه‌های لبنیات فروشی به چشم می‌خورند و بعد می‌توان وارد راسته زرگرها شد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای بازار ارومیه

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 80
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای بازار ارومیه،پروژه مرمت و احیای بازار ارومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا