مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای سرای شازده بازار تبریز

پروژه مرمت و احیای سرای شازده بازار تبریز

کد:M 219

موقعیت قرار گیری اثر در بازار تبریز

سرای شازده کوچک تقریبا” در شمالی ترین نقطه بازار تبریز واقع شده است. این سرا همانند سایر سراهای بازار تبریز دارای دو طبقه و در هر یک از طبقات دارای ۸۰۰ متر مربع و به طور کلی 1600 متر مربع زیربنا می باشد.

معمار سازنده این بنا مشخص نیست. اثری از کتیبه و نشانه ای که بتوان به سند و مدرکی در این خصوص دست یافت نیز در این بنا به چشم نمی خورد ولی معمولا نام سراهای بازار تبریز از نام بانیان آنها گرفته شده است مانند سرای امیر بازار تبریز که بانی آن میرزا محمد خان امیر نظام زنگنه بوده است. در مورد قدمت این بنا نیز نمیتوان به صورت دقیق و اطمینان کامل سخن گفت ولی همانطور که در صفحات قبل به آن اشاره شد، زمان ساخت بیشتر بناهایی بازار تبریز متعلق به سالهای ۱۲۹۰ تا ۱۲۷۰ هجری قمری مصادف با سالهای ۱۲۱۷ تا ۱۲۲۷ هجری شمسی می باشد. بنابراین این بنا متعلق به دوره قاجار می باشد.

راه های دسترسی به بنا و همسایگی ها

سرای شازده کوچک از سمت شمال به خیابان چای کنار و پل بازارهای ساخته شده بر روی رودخانه ( پل بازار صادقیه و میدان) و از سمت شرق به خیابان شهید مدنی دسترسی دارد و در واقع در ضلع شرقی تقاطع دو راسته صادقیه و دلاله زن قرار گرفته است. در بازار صادقیه بیشتر حجره ها مربوط به تجارت فرش و تابلو فرش و راسته دلاله زن از قدیم از مراکز عمده تجارت قماش و فرش و پشم و نخ بوده است.

پلان کاربری طبقات (وضع موجود)

در حال حاضر بیشتر حجره ها و فضاهای این بنا به عنوان انبار استفاده می شود به جز چند فضا که دارای کاربری قهوه خانه و کارگاه فرش بافی می باشد.

ورودی

این بنا دارای یک ورودی اصلی از راسته صادقیه میباشد که در ضلع غربی بنا واقع شده است.

حیاط یا صحن سرا

حیاط این بنا دارای معماری چهار ایوانه می باشد که دور تا دور آن دارای بیست حجره و 6 راهپله برای دسترسی به حجره های طبقه اول است.

حجره

در حال حاضر بیشتر حجره های این بنا به انبار اختصاص دارد.حجره ها دور تا دور حیاط ساخته شده اند و از فضای مرکزی بنا نور می گیرند. این بنا داری ۲۰ حجره در طبقه همکف و ۲۱ حجره در طبقه اول می باشد.

تزئینات

این بنا دارای تزئینات زیادی نمی باشد. از جمله تزئینات موجود در این بنا استفاده از چند کلیل آذری است که در واقع یک چفد آمودی است. همچنین استفاده از آجر چینی خفته راسته در قسمتهای مختلف نما از جمله بالای دربها و پنجره ها از دیگر تزئینات استفاده شده در این بنا می باشد.

همانطور که در دو تصویر زیر مشاهده میشود در بعضی از بخشها که جداره داخلی طاقها و جرزها با اندود گچ پوشانده نشده است این نوع آجر چینی در جداره داخلی طاقها نیز دیده می شود. البته استفاده از آجر چینی خفته راسته در قسمت میانی تاق دلیل سازه ای نیز داشته است که در بخش مشخصات سازه ای اثر به آن پرداخته خواهد شد. متاسفانه بسیاری از تزئینات و اجزای بنا از جمله دربها و پنجره های اصیل آن به دلیل عدم حفاظت و مرمت صحیح از بین رفته اند و تنها تعداد اندکی از درب و پنجره هایی که متعلق به خود بنا بوده اند باقی مانده اند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای سرای شازده بازار تبریز
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای شازده بازار تبریز،پروژه مرمت و احیای سرای شازده بازار تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا