مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه کلبادی ساری

پروژه مرمت و احیای خانه کلبادی ساری

کد:M 230

بنای خانه کلبادی از جمله ابنیه مسکونی بجا مانده از دوران قاجارو نمونه بارزی از معماری مسکونی فودالی این دوران در منطقه معتدل و مرطوب مازندران می باشد. سازنده این بنا شخصی به نام سردار جلیل از امرای ارتش قاجاربوده که بعدها به نوه او یعنی منوچهرخان کلبادی از نمایندگان مجلس سنا در دوران پهلوی اول رسید. ویژگیهای بارز معماری سنتی مازندران بخوبی در ساختار و سازه این اثر 120 ساله مشهود است. خانه منوچهر خان کلبادی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در ساری، چهار راه برق، ساختمان ادارهٔ کل میراث فرهنگی (سابق) واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۹ آبان ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آنچه در مورد معماری حاکم بر بنای کلبادی می توان گفت که این خانه نمونه بارزی از معماری برونگرایی بومی اقلیم منطقه معتدل مرطوب حاشیه دریای خزر در ناحیه دشت و مربوط به دوران قاجار می باشد که تحت تاثیر نوع زندگی فودالیستی صاحبان آن دستخوش تغییراتی در ترکیب بندی فضاهای خود شده است.

فضاهای باز اصلی بنا شامل : حیاط پیشین ( جنوبی) و حیاط میانی و حیاط پسین ( شمالی ) و نیز حیاط خلوت مخصوص مهمان خانه و فضاهای بسته اصلی و قسمت شاه نشین مخصوص خانواده صاحبخانه و قسمت مخصوص ملازمین و آشپزخانه و مهمانسرا می باشد که فضاهای جانبی نظیر طویله و بارانداز در جوار آنها دیده می شود.

عمارت منوچهرخان کلبادی واقع در محلهٔ آب انبار نو حدود یکصد و سی سال قبل بدستور سردار جلیل از امراء ارتش وقت ساخته شد و بنام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد. امیر نصرت در جوانی فوت شد و سردار بنا را به فرزند وی منوچهرخان بخشید. منوچهرخان کلبادی که بعدها از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود در سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت و این بنا در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. سبک معماری این ساختمان از تکایای دورهٔ قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین احداث شده و هر طبقه دارای یک شاه‌نشین و اتاق‌های دو طرفه است. شاه‌نشین طبقه دوم از زیباترین اتاق‌های این عمارت است و جای جای آن یادآمد شیوه‌های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن به صورت شیروانی و سفال پوش می‌باشد.

بخش بیرونی خانه تاریخی کلبادی در سمت چپ ورودی اصلی آن واقع شده است. این بخش از یک حیاط کوچک و یک اتاق برای انجام امور متفرقه تشکیل شده است. همچنین مسیری به سمت حیاط بزرگ اندرونی نیز در این بخش وجود دارد.

خانه تاریخی کلبادی دارای قسمت‌های دیگری همچون حمام، آشپزخانه، اصطبل و محل اسکان خدمتگزاران است، ولی آشپزخانه و محل اسکان خدمتگزاران در طول سال‌ها از بین رفته و هم‌اکنون بناهای نوسازی را می‌توانید به جای آن‌ها ببینید. در مورد حمام این خانه نیز باید اشاره کنیم که این حمام دارای دو بخش گرمخانه و سربینه است که در گرمخانه، خزینه‌های آب سرد و گرم به چشم می‌خورند.

خانه دارای یک بنای اصلی است که در دو طبقه و با نقشه مستطیل شکلی احداث شده است. ضمن آن‌ که خانه دارای سردابه در زیرزمین است که از آن به عنوان یخچال استفاده می‌شده است. در هر دو طبقه این خانه که قدم بگذارید، در هر کدام یک شاه‌نشین را خواهید یافت. بدون شک شاه‌نشین‌ها از زیباترین قسمت‌های این خانه هستند که توجه شما را جلب می‌کنند. در دو سمت شاه‌نشین، دو رشته پلکان به چشم می‌خورد و همچنین اتاق‌هایی به صورت قرینه در دو طرف ساخته شده‌اند. استفاده از شیشه‌های رنگی و همچنین ارسی‌کاری‌هایی که در بنا دیده می‌شود، مهم‌ترین تزیینات انجام گرفته در این بنا هستند که زیبایی دوچندانی به آن بخشیده‌اند.

نکته‌‌ای که توجه شما را ممکن است جلب کند، این است که در و پنجره طبقه اول بنا با طبقه دوم تفاوت دارند و این بدان دلیل است که آن‌ها در دهه‌های اخیر و در جریان بازسازی‌های انجام گرفته تعویض شده‌اند. همچنین دو رشته پلکان داخلی مسدود شده‌اند و به جای آن‌ها در سمت شمالی بنا یک رشته پلکان برای ایجاد دسترسی به طبقه دوم خانه ساخته شده است.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه کلبادی ساری
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 100
حجم فایل:30 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه کلبادی ساری،پروژه مرمت و احیای خانه کلبادی ساری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا