مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای حوضخانه رستم بيگ مهاباد

پروژه مرمت و احیای حوضخانه رستم بيگ مهاباد

کد:M 235

حوض خانه رستم بيگ:

اين حوض خانه در ميان دو  حوض خانه ديگر ؛ يكي حوض خانه شاه درويش و ديگري حوض خانه عباس آقا قرار گرفته كه به مختصات و ويژگي هاي آنها اشاره شد.

بناي حوض خانه از آجر و زير بناي آنرا سنگ هاي متراكم و ديواره آن صاف و صيقل شده است، مي پوشاند كه به علت دخل و تصرفات مكرر اين حوض خانه بخشي از بافت اوليه‌ خويش را از دست داده است اما زيبايي و ظرافت و به ويژه نحوه استفاده از آب آن هنوز از عظمت آن حكايت مي كند. گنبد آجري و فرم معماري آن نمونه كاملي از معماري دوره قاجار است. اين بنا يك بار در سال 1316 هجري قمري مورد مرمت و تعمير قرار گرفته است. باني آن رستم بيگ است كه از نوادگان شيخ حيدر پدر بزرگ مشهور مي باشد.

كليات

بنای حوضخانه یک بنای چهار طاقی با سقف گنبدی می باشد.با یک درآیگاه در سمت شمال بنا و طاقنماهای اطراف درآیگاه.

شیوه معماری حوضخانه قاجاری می باشد و دارای ویژگی های معماری سنتی ایران می باشد.

كاربري

کاربری حوضخانه وضو گرفتن وشاید هم نمازخواندن می باشد.با توجه به تفکیک فضای داخل به 2 قسمت پیش ورودی و قسمت اطراف حوض که احتمالاً از آن به عنوان فضایی برای نماز خواندن نیز استفاده می شده است. فضای اصلی بنا محاط در چارچوب مستطیلی  می باشد.تنها فضای فرعی که برای بنا می توان در نظر گرفت فضای کفش کن ورودی می باشدکه از فضای اصلی تفکیک شده است.

 سازمان دهي فضايي

سازماندهی فضای بنا به صورت مرکزی است که تمام عناصر حول حوض قرار گرفته اند.محورهای اصلی شامل2محور شمالی _جنوبی و شرقی _غربی می باشد که حالت تقارن دارند.یعنی نمای بنا که در قسمت شمال می باشد با 2 طاقنمای اطراف کاملًا قرینه به چشم می خورد.

نور

نورگیری طبیعی بنا از چهار روزن  کوچک در گنبد تعبیه شده اند تامین می شود.درآیگاه نیز بدون درب بوده که خود می تواند عامل انتقال نور به درون بنا باشد.

کل بنا در یک طبقه واحد و با ارتفاع کلی 4.55متر می باشد.کف پوش بنا از سنگ بوده و بازشوی واحد بنا درایگاه طاقی آن     می باشد. بناهای حوضخانه به علت ارتباط مستقیم با آب زیرزمین معمولاً پایینتر از سطح طبیعی زمین ساخته می شوند.این روند در آب انبارها و یخچالها نیز مشاهده می شود.سطح داخلی حوضخانه با 2 پله پایینتر از سطح کف محوطه قرار می گیرد.

تزئينات

به طور کلی بنا دارای تزیینات خاصی نمی باشد.تنها آجرکاری که به صورت کله و راسته در بالای درآیگاه دیده می شود.همچنین کاربندی زیبای پوشه سازی گنبد در داخل بنا نیز در این حیطه قرار می گیرد.

 نيرو هاي وارده بر بنا

نیروهای وارده بر بنا را می توان در نیروی رانشی و فشاری گنبد خلاصه کرد که توسط دیوار و تویزه ها حمل می شوند.

تأسيسات حرارتي و برودتي

بنا فاقد هرگونه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی خاص بوده و همانطور که ذکر شد، از طریق روزنهای گنبد نور وارد بنا می شود.

بنای حوضخانه همانطور که مشاهده می شود به تازگی مرمت شده است و این را می توان از کاربرد ملات سیمانی در پر کردن درزها و الحاق سنگ ها مشاهده کرد.

الحاقات و حذفيات

در کل بنا شامل الحاقات و حذفیات خاصی نمی باشد می توان احساس کرد که بنای حوضخانه ها به عنوان بخش واحدی ساخته شده اند که بعدها مسجد به آن اضافه شده است.

از مشاهده محیط حوضخانه می توان نتیجه گرفت که بنا قبلًا دارای محوطه سازی خاصی بوده است. همچنان که هنوز آثار فضای سبز اطراف در آن دیده می شود.سرویس های متروکه حول بنا که هم اکنون قابلیت کاربردی ندارند در ارتباط با خود بنا و جزئی از آن به حساب می آمده اند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حوضخانه رستم بيگ مهاباد
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 82
حجم فایل:30 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حوضخانه رستم بيگ مهاباد،پروژه مرمت و احیای حوضخانه رستم بيگ مهاباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا