دسته‌بندی نشده

تحلیل معماری مجموعه ورزشی چگونه انجام می پذیرد؟

نمونه موردی مجموعه ورزشی داخلی

یکی از عمده‌ترین کمبودها در شهرهای امروزی، کمبود فضای باز و سبز بوده که از یک طرف آلودگیهای محیط زیست را افزایش و از طرف دیگر امکان گذران ائقات فراغت را برای مردم محدود می‌سازد. از اینرو مسئله طراحی تحلیل مجموعه ورزشی چند منظوره مکانی به عنوان مجتمع اقامتی تفریحی، با عملکردهای لازم، در قالب فضای سبز و محیط متنوع از اهمیت بسیار برخوردار است .

نمونه موردی مجموعه ورزشی خارجی

شهر چالوس علاوه بر اینکه با توجه به نزدیکی به تهران دارای موقعیت مناسبی برای جذب مسافران می‌باشد از جاذبه توریستی قابل توجهی برخوردار است . بنابراین تامین تسهیلات و برنامه‌ریزی جهت ایجاد توسعه سازمان‌یافته صنعت توریسم در چالوس می‌تواند بیش از پیش نقش مهمی در گسترش و بهبود اوضاع تحلیل مجموعه ورزشی داشته باشد و به همین جهت سعی شده با طراحی مجموعه‌ای مشتمل بر فضاهای توریستی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی گامی در جهت رفع کمبودهای موجود برداشته شود.

نمونه موردی مجتمع ورزشی

ورزشگاه ها از فضاهای مهم شهری می باشد. هدف اصلی فضاهای ورزشی با توجه به مقیاس مختلف آن درسطح شهر،ایجاد فضای مناسب جهت انجام فعالیت های تحلیل مجموعه ورزشی خارجی و دست یافتن سلامت جسمی وروانی استفاده کنندگان میباشد. ورزشگاه ها ضمن برخوداری از استاندارهای بین المللی و ملی ارائه شده توسط سازمان های مربوطه می بایست از کمیت و کیفیت های مناسبی برخوردار باشدتا رضایت استفاده کنندگان فراهم شود.

نمونه موردی مجتمع تفریحی ورزشی

 امروزه عوامل مختلفی از جمله سازه، مصالح ساختمانی، رنگ محیط ها در طراحی ومعماری فضاهای ورزشی نقش تعیین کننده ایی در ایجاد فضای مطلوب را ایفا می کنند. در این پروژه سعی بر آن شده، ورزشگاهی طراحی شود که ضمن رعایت استاندارد های ارائه شده محیط فیزیکی و فضای داخلی از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. در انتها نمونه موردی مجموعه ورزشی به تناسب شکل زمین های ورزشی و سازه ایی که پاسخگوی عملکرد چنین فضاهایی باشد طراحی شده است .رنگ بندی و انتخاب مصالح فضاهای داخلی به تناسب ورزش در نظر گرفته شده است.

نمونه موردی مجموعه ورزشی

در گزارش طراحی مجموعه ورزشی دانشگاه آزاد، درباره تاثیر ورزش بر پرورش جسم و روان تحقیق شده است. همچنین تاریخچه فضاهای ورزشی جهان و به تاریخچه ورزش در ایران پرداخته شده است. بررسی مطالعات اختصاصی ورزشها (نوع ورزش، ابعاد زمینها و تجهیزات ورزشی) و مطالعات اختصاصی عرصه‌ها از لحاظ فرم، جهت‌گیری، دسترسی‌ها، خدمات مورد بحث قرار گرفته است.

نمونه موردی مجموعه ورزشی داخلی

 بررسی اقلیمی شهر کرمان و تاثیر بر جهت‌گیری و فرم فضاهای ورزشی و تاثیر آن در طرح، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین مقررات فنی و سازه‌ای و جزیات ساختمانها ورزشی بررسی شده است. با توجه به مطالعات دموگرافیک، استادیوم فوتبال 000/20 نفری و سالنهای سرپوشیده 3000 نفری برای طرح پیشنهاد می‌شود. که با توجه به محورهای اصلی سایت و مسائل اقلیمی استادیوم و سالنهای سرپوشیده در سایت قرار گرفته‌اند.

نمونه تطبیقی مجموعه ورزشی

در این پژوهش سعی شده تا ضمن طراحی یک دهکده ورزشی استاندارد و متناسب با محیط، با استفاده از شیوه های طراحی و امکانات موجود به معرفی فرهنگ بومی منطقه پرداخته شود. برای این منظور ابتدا با استفاده از روش کتابخانه ای اطلاعاتی در مورد ویژگی های معماری بومی استان کرمانشاه جمع آوری شد. سپس آثار تاریخی استان مورد بررسی قرار گرفت و نماد ها و نشانه هایی از این آثار برداشت گردید. حاصل تجزیه و تحلیل این دو مرحله در طراحی دهکده به کار گرفته شد.

تحلیل مجموعه ورزشی

 به منظور باززنده سازی فرهنگ بومی منطقه، اطلاعاتی در مورد بازی-ورزش های سنتی جمع آوری، و استاندارهایی برای طراحی این فضاها پیشنهاد گردید. در مرحله آخر با استفاده از روش میدانی و به وسیله مصاحبه تعدادی از بازی های فراموش شده گرد آوری شد و در قسمت تفریحی مجموعه، فضایی به بازی های محلی اختصاص داده شد. دهکده ورزشی شهری است که تمامی امکانات ورزشی برای مسابقات مهم جهانی و بین قاره ای در آن فراهم است. امکاناتی از قبیل سالن های مختلف مسابقات، محل های اسکان و اقامت، فضای فرهنگی تفریحی، فروشگاهها، رستوران ها و…

منبع:معمارگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا