جدید ترین اخبار معماری ایران و جهان

استعفای محسن مصطفوی از ریاست دانشکده معماری هاروارد آمریکا

محسن مصطفوی، ریاست بخش فارق التحصیلان دانشکده معماری هاروارد (GSD) را از ژانویه 2008 تا کنون به عهده داشته است. مصطفوی چند روز قبل در بیانیه ای کناره گیری خود را از این کرسی اعلام نمود، و طبق گفته خود این سِمَت را تا پایان سال تحصیلی 2018-19 بر عهده خواهد داشت. مصطفوی طی یک دهه گذشته تلاش های گسترده ای برای تقویت هیئت علمی GSD، و تنوع برنامه های تحصیلی دانشجویان معماری و افزایش سطح بین المللی هاروارد به عنوان نماینده انجام داده است.

محسن مصطفوی متولد ۱۹۵۴ میلادی در تهران، معمار ایرانی مقیم آمریکا است.وی یکی از معمارن و مدیران ایرانی موفق در بزرگترین و مشهورترین دانشگاه های دنیا، و داور مسابقه معماری آقاخان می باشد.
مصطفوی سابقاً ریاست دانشکده معماری دانشگاه کرنل بود، و قبل از آن نیز در دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می نمود. محسن مصطفوی که از سال ۱۹۹۵ ریاست مدرسه معماری AA در لندن (به قولی معتبرترین مرکز آموزش معماری در اروپا) را بر عهده داشت، چند سال پیش به ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه کرونل (یکی از ۵ معتبرترین دانشکده‌های معماری جهان) منصوب شد، و تا چند روز قبل ریاست معتبرترین دانشکده تحصیلات تکمیلی معماری یعنی هاروارد را به عهده داشت.
محسن مصطفوی با افزایش منابع، نیروهای فیزیکی و همکاری های نوپا با دیگر بخش های دانشگاه هاروارد، سطح دانشکده معماری را ارتقا بخشید و یکی از معدود مدیرانی بود که تمرین طراحی در این دانشکده را متجلی ساخت. با حضور الکساندر و ویکتوریا رایلی به عنوان استادان طراحی، مصطفوی قصد دارد تا پس از سالیان متمادی به بخش خدمات فعال در هیئت علمی دانشگاه هاروارد بازگردد.

وی طبق بیانیه ای عنوان کرد: “ریاست بخش معماری دانشکده هاروارد یک افتخار و امتیاز محسوب می شود. تنوع باورنکردنی، استعداد، شور دانشجویی، استادان و کارمندان فوق العاده بودند. تعهد به آموزش و رشد دایره تحصیلی توسط همکاران و دانشجویان معماری یک منبع الهام بخش برای من به شمار می رفت. افتخار می کنم که در طول 11 سال گذشته با چنین گروه بی نظیری همکاری داشته ام و بی صبرانه منتظرم تا بخش جدیدی از ماجراجویی من در هاروارد آغاز گردد.”

مصطفوی یکی از محققان برجسته معماری و شهرسازی بود و از طریق ایجاد یک دوره آموزشی، تغییرات و نوآوری های زیادی درGSD ایجاد نمود. هدایت دانشگاه در قامت ریاست دانشکده موجب خلق برنامه های استراتژیک و توسعه برنامه های چندگانه گردید که به افرایش 50 درصدی دانشجویان انجامید. وی همچنین به خاطر باز کردن درب ها برای دانشجویان با زمینه های متنوع شهرت دارد و به واسطه افزایش مالی و کمک های زیادی که به دانشکده داشته شهرت دارد.

تحت رهبری مصطفوی اعضای هیات علمی معماری از 62 نفر به 90 نفر افزایش پیدا کردند. هیات علمی جدید شامل ریاست سه دانشکده اصلی اعم از: معماری، معماری منظر، و برنامه ریزی طراحی شهری می باشد. در حالی که وی طی سال ها در حال افزایش قدرت بخش معماری تلاش کرده، به دنبال انتصاب بخش های مجزایی برای شهرنشینی، فناوری، حقوق اجتماعی و سایر زمینه ها بوده است. در حال حاضر GSD اقداماتی را برای ایجاد یک سیستم مستقل جهت سرپرستی اعضای هیات علمی، بهبود نظارت، و تمرینات برای مدیران و استادان ارائه کرده است. ایده ای که شروع آن به مصطفوی بوده است.

برای مجموعه هاروارد مصطفوی یک فرد معتمد برای کالج اسمیت به شمار می رود و یکی از اعضای قابل احترام و بنیانگذار بنیاد نورمن فاستر در هاروارد می باشد. وی یکی از فعالان جایزه آقاخان بوده، و به عنوان عضو هیات داوران جایزه اتحادیه اروپا برای جایزه معماری معاصر میس وندرو فعالیت های عمده ای داشته است. دایره گسترده فعالیت های محسن مصطفوی خاتمه نیافته و فعالیت وی در معماری پایدار و گسترش آن در هارواد از آخرین فعالیت او در این پست محسوب می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا