جدید ترین اخبار معماری ایران و جهانمقالات

زندگی نامه و آثار سانتیاگو کالاتراوا تا 2020

زندگی نامه و آثار سانتیاگو کالاتراوا تا 2020

Santiago Calatrava

با زندگی نامه و آثار سانتیاگو کالاتراوا تا 2020 در ارسی همراه شما هستیم؛ در ۲۸ ژولای ۱۹۵۱ در شهر والنسیا در کشور اسپانیا متولد شد. او تحصیل هنر را از ۱۷ سالگی آغاز کرد و از سال ۱۹۸۱ کارهای معماری خود را پس از تکمیل تحصیلات، در زوریخ بصورت تخصصی آغاز کرده است. کالاتراوا یک نام اشرافی است که از شوالیه‌های قرون وسطایی گرفته شده است. خانواده کالاتراوا دارای صادرات کشاورزی وسیعی بودند که این امر در زمان دیکتاتوری ژنرال فرانکو بسیار نادر بود و دارای وضع مالی خوبی بودند.

با زندگی نامه و آثار سانتیاگو کالاتراوا تا سال 2020 در Or30.net ؛ سانتیاگو دوران ابتدایی خود را در والنسیا گذراند و در ۸ سالگی به مدرسه هنر و صنعت وارد شد. مهارت‌های فرمی کشیدن و نقاشی کردن را در آنجا فراگرفت. سپس دوران تحصیل خود را در والنسیا پایان داد و عازم پاریس شد و در رشته بوم‌شناسی ثبت‌نام کرد و خیلی زود فهمید که علاقه‌ای به این رشته ندارد. سپس وی پس از بازگشت به والنسیا و ثبت‌نام در دانشکده تکنیک‌های ساختمانی والنسیا توانست تحقیقات و تألیف‌هایی نیز در این دانشکده داشته باشد. سپس عواملی در ذهن سانتیاگو مثل قانون‌های محکم ریاضی و استفاده معماران قدیمی از ریاضی او را به‌سوی استفاده از این رشته در معماری کشاند.

در نهایت او یک معمار برجسته، مهندس سازه و مجسمه‌ساز اسپانیایی است. او به‌عنوان یک طراح نخبه در جهان شهرت کسب کرده است. سانتیاگو در والنسیا تحصیلات خود را در مدرسه‌ی هنر و معماری به پایان رساند. پس از پایان تحصیلات معماری در سال ۱۹۷۵ به‌منظور تحصیل در رشته سازه وارد موسسه فنی فدرال سوئیس در زوریخ شد. پس از اتمام تز دکترای رشته مهندسی سازه تحت عنوان چین‌خوردگی قاب‌های سه‌بعدی در سال 1981 فعالیت‌های معماری و مهندسی خود را آغاز کرد.

سانتیاگو کالاتراوا نخستین دفتر خود را در زوریخ تاسیس کرد که خیلی زود تحسین همگان را در طراحی پل برانگیخت. او کار خود را با طراحی پل باخ درودا و در سال ۱۹۸۴ برای بازی‌های المپیک بارسلونا شروع کرد.

پل باخ درودا

از جمله شاهکارهای او در پل سازی، پل زیبای آلامیلو در سال ۱۹۹۲ و پل بیلبائو در سال ۱۹۹۷ و پل آلامدا در سال ۱۹۹۵ می‌باشد.

پل آلامیلو

تاسیس دومین دفتر وی در پاریس در سال ۱۹۸۹ همزمان با طراحی ایستگاه فرودگاه لیون بود که در سال ۱۹۹۴ تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

فرودگاه لیون

همزمان با این کار او عمارت BCE را در تورنتو طراحی کرد.

عمارت BCE

سومین دفتر او در والنسیا در سال ۱۹۹۱ با شروع کار بروی شهرک علم و هنر که یک مجموعه کامل فرهنگی است تاسیس شده است. از پروژه‌های اجرا شده کالاتراوا می‌توان از توسعه موزه هنر میلواکی (Milwaukee)، پل معلق Sundial، کالیف (Calif) و استادیوم المپیک تابستانی ۲۰۰۴ آتن نام برد.

موزه هنر میلواکی

همچنین طراحی مرکز حمل و نقل مرکز تجارت جهانی (WTC) و برج چرخان (Turning Torsoسوئد جز آثار سانتیاگو کالاتراوا است.

مرکز تجارت جهانی WTC

برج چرخان سوئد

همچنین در طراحی کلیسا مانند مرکز تجارت جهانی قطب حمل و نقل در فضای بازی طراحی شده و ارتباط و هارمونی مناسبی که با ترن‌ها، مسافرین برون شهری و خطوط ترن زیر زمینی دارد مشابهت زیادی به سایت این مرکز تجارتی داده است. از طرف دیگر در سال ۲۰۰۴، میلیون‌ها نفر از هارمونی خلق شده در المپیک بازی‌های تابستانی در آتن به خاطر طراحی جامع و زیبای کالاتراوا، و به خاطر طراحی تماشایی استادیوم المپیک و مجموعه آن، وی را تحسین کردند.

فرودگاه سوندیکا و بیلبائو در سال ۲۰۰۰ و پل جیمز در دوبلین در سال ۲۰۰۳ و تالار کنفرانس تنریفه در سانتاکروز و جزیره قناری در سال ۲۰۰۳ و چندین پل زیبای دیگر در نقاط مختلف جهان از جمله آثار برجسته و چشمگیر از این هنرمند و معمار بزرگ است.

اما در رابطه سبک معماری کالاتراوا، کسی است که بلند پروازی‌های شاعرانه ساختمان‌ها و پل‌هایش کوله باری از تحسین بین‌المللی را به همراه داشته است. فرم‌های سانتیاگو به لقبی با عنوان “elemental and lyrical” که می‌توان در فارسی آن را به‌صورت خالص و موسیقیایی ترجمه کرد مشهور بودند. عناصر و فرم‌های شاعرانه معماری سانتیاگو در سراسر دنیا شناخته‌شده و قابل‌تحسین است.

سانتیاگو کالاتراوا با واژگان مدرنیستی، زبان متفاوتی را بسط و گسترش داده است زبانی که خطوط آیرودینامیکی معمار فنلاندی، ارو سارنین، و حس ارگانیک طراح اسپانیائی، آنتونی گائودی را درهم می‌آمیزد.

ساختمان‌های او سبک و دلبازند، احساسی که با استفاده‌ی فراوان از شیشه و ساختارهای باربر توری سبک حاصل می‌شود. در واقع کار او حاصل درک نیروهای طبیعی و مهارت در بکارگیری مصالح است وی به انحنا و خش به عنوان را حلی مهم، شدیداً علاقه‌مند است و هیچ ساختمانی را بدون ایجاد خمیدگی‌های متعدد نساخته است.

علاوه بر استفاده از تکنولوژی و علم حاضر که در قالب اعداد و ارقام خلاصه می‌شود آثاری می‌آفریند که با روح و احساس بشر که در قالب و حد و حصری جای نمی‌گیرد ارتباط برقرار می‌کند. وی بر اهمیت مکان انسانی تاکید کرده و خواهان ایجاد یک زنجیر ادراکی بین مکان و طراحی است. درک مفهوم انسان برای او خیلی مهم بوده و اظهار می‌دارد یک معمار در کنار دورنمای توپوگرافی، مختصات جوی و در نمای فرهنگی، درگیر مفهوم دیگری به نام جو انسانی می‌باشد.

سانتیاگو کالاتراوا شصت و یکمین برنده مدال طلای جایزه معماری AIA است. مدال طلای خود را در ۱۱ فوریه ۲۰۰۵ طی مراسمی در موزه ملی ساختمان واشنگتن دریافت کرد. دریافت مدال طلا یعنی تصدیق و به رسمیت شناختن شخصی است که کارهای او پشتوانه و معنی‌ای که دارد بیشترین تاثیر ماندنی را بروی تئوری و عمل را در معماری داشته است.

وی پس از نشست هیئت AIA گفت؛ وقتی این خبر در زوریخ و از طرف مدیر ایوژنس هاپکینز به من رسید گفتم شگفت آور است، متشکرم، من خیلی احساس افتخار می‌کنم. سانتیاگو کالاتراوا گفت من سعی خواهم کرد در این سطح افتخار برای باقیمانده مسیر زندگی‌ام بمانم کارم افتخار می‌کنم.

او درباره اینکه معماری چیست؟ می گوید: معماری برای من یک هنر است، همانطور که نقاشی و مجسمه سازی نیز یک هنر هستند. با این حال معماری یک گام فراتر از نقاشی و مجسمه سازی حرکت می کند زیرا که استفاده از مواد و متریال بیشتری در آن رایج است. به طور کلی معماری پاسخگوی بازده کاربردی و عوامل محیطی است و برای رسیدن به یک هماهنگی و توازن نیاز به فشار هنر بر معماری می باشد.

همچنین درباره ی نقش معماران در جامعه نظرش اینچنین است که، مفهوم معمار از قدیمی ترین حرفه های جهان است و کلمه ی Architect ion یک کلمه یونانی و ریشه ی قدیمی دارد.میزان دانش یک معمار با کامپیوتر و فن آوری نگهداری و توسعه می یاد. اما زیباترین قسمت این است که معمار نه تنها مدیر بلکه آهنگساز هم می باشد و به عنوان یک آهنگساز حس خلاقیت را در هر ساختمانی به ارمغان می آورد.

از عناصر شاخص کارهای این هنرمند معمار، خلاقیت هنری به همراه رعایت تکنیک‌های طراحی است که می‌تواند سرمشقی باشد برای هنرمندان کشور عزیزمان ایران که الهام از طبیعت، رعایت نکات علمی، استفاده از پیشینه تاریخی و در یک کلمه فرهنگ گذشته چگونه توانسته در خلق آثاری فوق‌العاده برای یک هنرمند در گوشه‌ای دیگر از جهان، امیدبخش و الهام‌دهنده باشد.

درست است که سانتیاگو، شخصیتی است که بیشتر به‌واسطه فعالیت‌های معماری‌اش شهرت یافته است اما به هنر به‌عنوان انگیزه و محرکی برای خلق آثارش می‌نگرد. این شیفتگی و تمایل وی به هنر در طی سال‌ها را می‌توان در تعداد متحیرکننده طراحی‌ها و مجسمه‌هایش تا به امروز، به‌خوبی مشاهده و درک نمود. در طول ۲۰ سال گذشته، وی بیش از ۶۵۰۰۰ اسکیس و طراحی در آرشیوش جمع‌آوری کرده است.

سانتیاگو بیان می‌کند که تنوع و گوناگونی در طراحی‌هایش منعکس‌کننده اهمیتی است که وی به هر جزء می‌دهد و این به‌گونه‌ای است که حتی اندازه و کیفیت کاغذ، ایجادکننده یک گفتگو میان خود و طراحی است. کتاب Santiago Calatrava Artworks یا آثار هنری کالاتراوا، شامل حدود ۲۰۰ اسکیس، آبرنگ و ترسیم‌ها مجسمه‌هایی است که او آن‌ها را مبنای طرح‌های معماری‌اش قرار داده است.

اگر بخواهیم بعضی آثار شاخص سانتیاگو کالاتراوا را به‌صورت تیتر وار نام ببریم می‌توانیم به آثار زیر اشاره نمود:


نویسنده مقاله: سحر میرابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا