جدید ترین اخبار معماری ایران و جهان

برترین طراحی های زاها حدید

دوازده بنای برتر طراحی شده توسط زاها حدید:

زاها حدید یکی از تاثیر گذار ترین معماران تمام دوران ها بوده است و بناهای خارق العاده ای که او خلق کرده است، بر زیبایی معماری بسیاری از شهر های سرتاسر جهان تاثیر داشته اند. بخاطر بناهای شگفت انگیز طراحی زاها حدید که نوآورانه و متبحرانه بودند، از او به عنوان یک چهره آزادی بخش برای معماری نام برده می شد. این معمار عراقی بریتانیایی، قبل از به پایان رساندن برخی از جاه طلبانه ترین و مهم ترین پروژه هایش، از جمله پروژه هتل فرشته پاسارگاد در تهران، فوت کرد؛ اما میراث او تا ابد بر جای خواهد ماند و نام او را زنده نگاه خواهد داشت. در این فهرست، 12 عدد از الهام بخش ترین و زیبا ترین طراحی های زاها حدید را معرفی می کنیم. اگر از علاقمندان به معماری هستید و قصد سفر به نقاط مختلف جهان و تماشای این شاهکارهای معماری را دارید، از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید :

 1-خانه اپرای گوآنگجو Guangzhou Opera House در گوانگجو Guangzhou، چین (2010)

خانه اپرای گوآنگجو Guangzhou Opera House است. این مکان مهم ترین مرکز اجرای کنسرت و اپرا در جنوب کشور چین به شمار می رود و با همسان های خود در شهر های بیجینگ و شانگهای در رقابت است. زاها حدید با طراحی دو تکه ای که از این بنا ارائه داد، در مسابقه معماری ویژه طراحی این بنا برنده شد. این معماری زاها حدید بر اساس سبک ساختارشکنی معماری شده است و به بیننده خود این حس را می دهد که در حال تماشای یک بنای دو تکه و متلاشی می باشد. این بنا بعد از تکمیل، بخاطر معماری خارق العاده خود مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت. این خانه اپرا که دارای ظرفیت 1800 نفر است، تغییرات شگرفی در محدوده مکانی خود ایجاد کرد؛ چرا که بعد از به پایان رسیدن آن، موزه های بزرگ و گالری های هنری متعددی در نزدیکی آن افتتاح شدند.

2-مرکز فرهنگی حیدر علی اف Heydar Aliyev Cultural Center در باکو Baku، آذربایجان (2012)

یکی مرکز فرهنگی حیدر علی اف Heydar Aliyev Cultural Center شناخته شده ترین بنای کشور آذربایجان محسوب می شود. این بنا که یکی از آخرین بناهای تکمیل شده زاها حدید است که بخاطر سبک خمیده و موج مانند خود شهرت دارد. نام این بنای قابل توجه که به نماد شهر باکو تبدیل شده، از نام اولین وزیر آذربایجان در دوران اتحاد جماهیر شوروی و رییس جمهور این کشور از سال 1993 تا 2003 گرفته شده است. این مجموعه شامل امکانات رفاهی ویژه برگزاری کنفرانس، گالری های مختلف، یک سالن کنسرت بزرگ و موزه های متعدد است. مرکز فرهنگی حیدر علی اف Heydar Aliyev Cultural Center زمانی به شهرت رسید که در سال 2012 میزبان مسابقات موسیقی یوروویژن شد.

3-پاویون پل Bridge Pavilion در ساراگوسا Zaragoza، اسپانیا (2008)

پاویون پل Bridge Pavilion با طول 280 متر، بخاطر نمایشگاه اکسپو 2008 در شهر اسپانیایی زاراگوزا ساخته شد و بلافاصله نظر طرفداران معماری در سرتاسر جهان را به خود جلب کرد. این پل طوری طراحی شده است که به نوعی گل گلایل شباهت داشته باشد و قسمت داخلی آن هم به عنوان یک راهرو و هم منطقه نمایشگاهی استفاده می شود.

4-برج نوآوری Innovation Tower در هنگ کنگ (2013)

برج نوآوری Innovation Tower بخشی از دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ است و در شهری مملو از برج های مسکونی و مناطق تجاری فراوان، دقیقا مانند یک ساختمان فضایی به نظر می رسد. این بنا اولین بنای طراحی شده توسط زاها حدید در هنگ کنگ است؛ بنایی که بعد از تکمیل شدن آن در سال 2013، مورد تحسین جهانیان واقع شد. این برج که دارای ظرفیت 1800 نفر است، بخشی از استراتژی هنگ کنگ برای تبدیل شدن به مرکز معماری آسیا به شمار می رود.

5-موزه ملی ماکسی MAXXI National Museum در رم Rome، ایتالیا (2010)

بنای چند کاربرده ماکسی ، یکی از شناخته شده ترین بناهای مدرن شهر رم و یک پروژه بسیار نوآورانه در شهری پر از کوچه پس کوچه های باستانی است؛ بنایی که بافت های ساختمانی رومی و هنر قرون وسطایی را به نمایش می گذارد. موزه ماکسی MAXXI که نام کامل آن Museo Nazionale Delle Arti Del XXI Secolo است، در درجه اول به عنوان یک موزه مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما دارای فضاهای کاری و نمایشگاه های روباز نیز هست. این موزه که عنوان “یکی از بهترین کارهای زاها حدید” را به خود گرفته است، بخاطر منحصر به فرد بودن و متهورانه بودن طراحی اش و نمایشگاه های درجه یک جهانی خود شناخته شده است. این بنا هم اکنون به طرز ایده آلی در محله زیبای فلامینگو Flamingo می درخشد و انتقادات اولیه ای که به آن صورت گرفته بود را پشت سر گذاشته است.

6-قصر طراحی دانگ دایمون Dongdaemun Design Plaza در سئول Seoul، کره جنوبی (2014)

قصر طراحی دانگ دایمون Dongdaemun Design Plaza یک نمونه فوق العاده از طراحی آینده گرا و یکی از محبوب ترین بناهای شناخته شده شهر سئول Seoul است. این مجموعه آینده گرای چند کاربردی که در سال 2014 افتتاح شده است، به بخش اصلی محله های مدگرای پایتخت کره جنوبی تبدیل شده است. طراحی بی نظیر زاها حدید، یکی از دلایل عمده ای بود که پایتخت کره جنوبی، لقب “پایتخت طراحی جهان” را به خود اختصاص داد. این قصر دارای بخش های متعدد از جمله فروشگاه های نوآورانه، مرکز رسانه ای، آزمایشگاه طراحی و یک پارک بسیار مفرح بر روی سقف خود است. قصر طراحی دانگ دایمون Dongdaemun Design Plaza همچنین بخشی از قلعه قدیمی بازسازی شده شهر سئول Seoul نیز هست؛ بنابراین فضاهای تاریخی را با یک چاشنی مدرن ترکیب کرده است. قصر طراحی دانگ دایمون Dongdaemun Design Plaza به یک نماد در میان بناهای دیدنی آسیایی تبدیل شده است و به همین دلیل، یکی از به یاد ماندنی ترین آثار طراحی زاها حدید به شمار می رود.

7-موزه اوردروپ گارد اکستنشن Ordrupgaard Extension در شارلوتن لاند Charlottenlund، دانمارک (2005)

زاها حدید در سال 2005، کار طراحی موزه اوردروپ گارد اکستنشن Ordrupgaard Extension در دانمارک را به اتمام رساند و بدین وسیله برای هنر ترکیب یک بنا با محیط اطرافش، تعریفی دیگر ارائه کرد. این موزه که در شمال شهر کپنهاگ Copenhagen قرار گرفته است، از بافت های متعددی تشکیل شده است که میزبان نمایشگاه های هنر و طراحی می باشند. تمامی بناهای این مجموعه توسط معماران مشهور برنده جوایز مختلف طراحی شده اند؛ بنای طراحی شده توسط زاها حدید نیز با سیمان سیاه تزئین شده است و طبق شرایط آب و هوایی رنگ آن تغییر می کند. موزه اوردروپ گارد اکستنشن Ordrupgaard Extension به عنوان یک مرکز هنری فعالیت دارد و طراحی بازیگوشانه و در عین حال اسکاندیناوی سنتی انجام شده توسط او، عنصری از جاری بودن را به فضاهای موزه می افزاید.

8-پل شیخ زاید Sheikh Zayed Bridge در ابوظبی Abu Dhabi، امارات (2010)

پل طاقی شکل 842 متری شیخ زاید Sheikh Zayed Bridge در ابوظبی Abu Dhabi به عنوان پیچیده ترین برج ساخته شده در تاریخ و یکی از شاهکارهای مهندسی شهری شناخته می شود. این بنای مشهور پر زرق و برق با تکنولوژی بسیار ظریف نورپردازی ساخته شده است؛ بنابراین در طول شب، رنگ های متفاوتی پیدا می کند. نام این پل از نام رییس جمهور سابق امارات گرفته شده است و نمادی از روحیه نوآوری و عظمت گرایی در کشور امارات به شمار می رود.

9-وانگجینگ سوهو Wangjing Soho در پکن Beijing، چین (2014)

پروژه سوهو Soho Project مجموعه ای از آسمان خراش های خمیده است که در محله پرهیاهوی وانگ جینگ Wangjing در شهر بیجینگ Beijing ساخته شده اند و میزبان فضاهای فروشگاهی و دفاتر اداری هستند. این بناها در تقلید از سمبل چینی کوآ Koi که به معنای خوش شانسی، ثروت و خوشبختی است طراحی معماری و ساخته شده اند. طراحی این بنا بخاطر فرم های جاه طلبانه و کم نظیر و تکنیک های نوآورانه مهندسی مورد تحسین قرار گرفته است. این پروژه آنچنان موفق بود که یک شرکت دیگر تصمیم گرفت از این طراحی کپی کند و مجموعه ای دیگر در یکی دیگر از شهر های چین بسازد. وانگجینگ سوهو Wangjing Soho که از مشهور ترین بناهای طراحی شده توسط او است، بخاطر بلوک های خمیده و گرد و آسمان خراش های گرد خود، شروع کننده دوره ای جدید در معماری آسمان خراش ها به شمار می رود.

10-موزه ریورساید Riverside Museum در گلاسکو Glasgow، اسکاتلند (2011)

موزه ریورساید Riverside Museum در سال 2013 برنده جایزه موزه اروپایی سال بوده است. این موزه که یکی از آخرین بناهای طراحی شده حدید در اروپا می باشد، به صورت هدف دار در یک مرکز پرورش گوسفند در بندر گلاسکو Glasgow ساخته شده است. این موزه در سال 2017، بیش از 1.1 میلیون بازدید کننده را به خود جذب کرده است و باعث جذاب تر شدن شهر گلاسکو Glasgow شده است؛ دقیقا مانند موزه گهری گووگنهایم Gehry Guggenheim در شهر بیلبائو Bilbao در اسپانیا که جذابیت این شهر را چند برابر نموده است.

11-مرکز علوم فاینو Phaeno Science Center در ولفسبورگ Wolfsburg، آلمان (2005)

مرکز علوم فاینو Phaeno Science Center در ولفسبورگ Wolfsburg آلمان، یکی از مشهور ترین بناهای طراحی شده توسط حدید است. این شهر آلمانی، یک شهر صنعتی به شمار می رود؛ بنابراین این مرکز علوم و تحقیقات، در نقطه کاملا ایده آلی ساخته شده است. مرکز علوم فاینو Phaeno Science Center به شرکت مشهور آوتوستات Autostadt متصل است و به کارکنان و بازدید کنندگان اجازه می دهد از این مرکز به بزرگ ترین کارخانه اتومبیل سازی در جهان (کارخانه تولید فولکس واگن) وارد شوند. ساخت مرکز علوم فاینو Phaeno Science Center بیش از 80 میلیون یورو هزینه داشته است و ورود آن برای عموم آزاد می باشد. این بنا نیز مانند بسیاری دیگر از بناهای طراحی شده توسط حدید، بعد از به تکمیل رسیدن، مورد تحسین جهانی قرار گرفت. همچنین جایزه اروپایی European RIBA Award را نیز در سال 2006 برنده شد.

12-ایستگاه هانگر برگ بان Hungerburgbahn در اینسبروک Innsbruck، اتریش (2007)

قطار کابلی هانگر برگ بان Hungerburgbahn مرکز شهر اینسبروک Innsbruck در اتریش را به منطقه هانگر برگ Hungerburg که در ارتفاع 860 متری واقع شده است متصل می کند. این قطار کابلی به تنهایی هیچ شاخصه قابل توجهی ندارد؛ اما ایستگاه های آن توسط حدید طراحی شده اند؛ بناهایی که به جای این که ایستگاه های ساده حمل و نقل باشند، آثار هنری و منحصر به فرد هستند.

منبع: سایت همگردی


برترین طراحی های زاها حدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا