جدید ترین اخبار معماری ایران و جهان

طراحی داخلی به سبک روستیک

سبک روستیک چیست؟

اگر سبک روستیک را سبک گرما و انرژی بدانیم، بیراه نگفته ایم. این سبک امروزه راه خود را به فضاهای مسکونی، مجددا، باز نموده است و هر روز بیش از پیش شاهد طراحی داخلی فضاهای مسکونی بر اساس این سبک هستیم. در توضیح این سبک از معماری داخلی باید این طور گفت که روستیک سبک خانه های روستایان است. استفاده از متریال هایی نظیر چوب در خانه های روستائیان قدیم، بسیار زیاد بوده است و همین امر سبب خلق فضایی گرم می شده است. بنابراین می توان انتظار داشت خانه هایی گه بر اساس این سبک طراحی می شوند به واسطه وجود متریال هایی نظیر چوب و آجر در دیوار، کف و سقف، خانه هایی گرم باشند.

از سوی دیگر در سبک روستیک متریال های بومی هر منطقه، حرف اول را می زند! اساس و اصول این سبک بر پایه های استفاده از متریال های بومی است. از این رو روستیک و سبک معماری پایدار در اصول با یکدیگر مشترک اند.

اشکال و فرم های ارگانیک در سبک روستیک

قطعاتی که تولید انبوه می شوند و بیش از حد متناسب اند، از حس روستیک یک فضا می کاهند. به جای آن ها از مبلمان و اشیایی با مقاطع خشن و ناهموار مانند سبدها، ظرف نان و سینکی که در این تصویر نشان داده شده استفاده کنید.

خوب است که سطوح براق و صیقلی هم داشته باشید تا فضا را متعادل سازند. کابینت ها و شلف های ساده این فضا را جذاب کرده اند اما در عین حال عناصر روستیک را نیز در خود جای داده اند.

مصالح هواخورده و قدیمی در سبک روستیک

سبک روستیک بدون زنگار معنایی ندارد. اتاق های شما نباید حس تازگی و نو بودن را القا کنند، در عوض سطوح باید اندکی سالخورده باشند یا اینکه حداقل این حالت را به خوبی تقلید کنند. چوب ترمیم شده، فلزهای چکش خورده، تحت فشار و کدر شده؛ و شیشه ی موج دار مشخصا به صورت لایه لایه با یکدیگر و درست برعکس این قضیه، اندکی درخشش در دل این همه بافت، می تواند جذاب باشد.

رنگ های گرم خاکی در فضاهای داخلی روستیک

پالت رنگی روستیک از تناژ های براق و رنگ های تند عاری است و در عوض شامل رنگ های متنوع و لطیف از دنیای طبیعی است. منظور از رنگ های طبیعی، رنگ پوست درختان، سنگ و خاک است. ارغوانی و سبز لیمویی ممکن است جزئی از پالت رنگی طبیعت باشند، اما این به آن معنا نیست که گزینه های خوبی برای یک خانه ی روستیک هستند.

نگران نباشید که انتخاب شما فقط به رنگ قهوه ای محدود شود. شما می توانید رنگ های روشن تری نیز در این سبک استفاده کنید. این رنگ ها به خوبی با فضای روستیک شما هماهنگ می شوند و در عین حال آشنا و سنتی به نظر می رسند. مثلا آبی جین، قرمز کوکاکولا، زرد طلایی و فیروزه ای کم رنگ می توانند جزء این دسته باشند.

اشیای تغییر کاربری داده شده در سبک روستیک

سبک روستیک تا حد زیادی درباره ی استفاده از چیزهایی است که دارید – درست مانند گذشته، سطل های قدیمی به عنوان سینک، سبدهای سیمی به عنوان تجهیزات روشنایی، جعبه های چوبی به عنوان راه پله.

فضاهای داخلی روستیک در بعضی چیزها با سبک صنعتی مشترک اند. جرأت به خرج دهید و با نورپردازی نامتعارف، آثار هنری و لوازم دکوری بر بعضی نقاط تأکید کنید. ضمنا می توانید از هنرهای بومی که خودکفا و دارای جذابیت وطنی هستند، در فضای روستیک خود بهره ببرید.

پارچه های بافتنی در فضاهای داخلی روستیک

منسوجات ظریف مانند ابریشم و توری، جای زیادی در فضاهای روستیک ندارند. پارچه های درشت بافت پرکار، تناسب بیشتری با این فضاها دارند: کرباس، کتان، پنبه، پشم.

الگوهای مرسوم که همچنان قوی و کارآمد هستند، به خوبی می توانند با چنین دکوراسیونی ست شوند. لحاف ها یک بخش رایج در سبک روستیک هستند که می توانید آنها را با وصله دوزی های راه راه یا چهل تکه هایی در اندازه های مختلف به روز کنید.


منبع: ArchLine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا