جدید ترین اخبار معماری ایران و جهان

7 رمان معروف غیرمعماری جهان، که هر معماری باید بخواند!

هفت رمانی که هر معماری باید بخواند…

معماران بزرگ مانند نویسندگان بزرگ هستند. توانایی های ما از مشاهده دنیای پیرامون خود تا ریزترین جزئیات  آن  و سپس با شکلگیری ارتباطات ، به مرور داستان ها و تجربیات عالی را پیش پای ما میگذارد- چه از طریق فضاهای خیالی و چه واقعی!
همانطور که چارلز ایمز گفته است ، “در نهایت همه چیز به هم متصل می شود – افراد ، ایده ها ، اشیا.. .”
ما به عنوان معمار ، پیوندهای تقریباً بی پایانی برای ایجاد داریم ، از متریال ها، جغرافیا ، زمان ، مردم ، تجربیات و باورهای خود ، که همه در طراحی یک فضا گرد هم می آیند. بنابراین رمان ها راهی عالی برای یادآوری امکانات خلاقانه معماری هستند و شما را به دیدن رویاهای معماری تشویق می کنند. این 7 رمان غیر معماری هرکدام با ویژگی های خاص خود می توانند دنیای معماری شما را تقویت کنند حتی در وقت استراحت!


ذن و هنر نگهداری از موتورسیکلت-  Robert M. Pirsig
این رمان در کشف فلسفی مفهوم واقعی کیفیت ، چیزی که معماران به طور مداوم با آن مبارزه می کنند ، تنیده شده است. آیا کیفیت از طریق ادراک ، یا عقلانیت حاصل می شود؟ آیا از خواص متریال یا فرم ها پدید می آیدیا از طراح؟ پیرسیگ شروع به نتیجه گیری در مورد کیفیت و ضرورت آن برای شناسایی شخصی و رابطه بین خالق و آفریننده اثر می کند. به عبارت دیگر ، او می گویدکیفیت را نمی توان جعل کرد. “ذن و هنر نگهداری از موتور سیکلت” فقط شما را درگیر یک داستان هیجان انگیز نمی کند. این باعث می شود که شما در مورد معنای واقعی کیفیت ، و به نوبه خود ، به معماری خود ، عمیق تر فکر کنید.

خدای چیز‌های کوچک –  by Arundhati Roy
Roy به چیزهای کوچک زندگی توجه زیادی نشان می دهد (همانطور که از عنوان آن مشخص است) ، اما مهمتر از همه ، بیان چگونگی اتصال آنها به چیزهای بزرگتر است. این درک از رابطه عمیق بین جزئیات و زمینه مطمئناً تحت تأثیر تحصیلات وی در دانشکده برنامه ریزی و معماری در دهلی است.، همچنین به تصمیمات او در مورد ساختار و فضا در رمان کمک می کند. همانطور که روی توضیح می دهد ، “داستان هایی که شما بیشتر دوست دارید داستان هایی است که از قبل می دانید … از نظر ساختاری به عنوان یک معمار ، شما طراحی یک خانه را با ورودی شروع نمی کنید و با خروجی به پایان نمیرسانید. یک ساختار  و نوع نگرش لایه ای مدنظر اوست. ” این تفکر چرخه ای منجر به یک طرح سالم و متناسب می شود که از طریق کلمات قصد دارد موارد نامشهود را تحقق بخشد و زبان خودش را برای پردازش جهان ایجاد کند. امیدوارم این کار به شما الهام بخشد تا همان کار را  در کار معماری خود انجام دهید.
شازده کوچولو-  Antoine de Saint-Exupéry
شازده کوچولو” به دلیل نگاهی خلاقانه و خارج از چارچوب در نگاه اول شناخته شده است ، همانطورکه در چند صفحه اول “بزرگترها” نقاشی “یک بوآ که یک فیل را خورده” را با کلاه اشتباه می گیرند. سنت اگزوپری شما را به زیبایی و شگفتی کودک بودن و قدرت احساساتی که می تواند با تجارب خاص همراه باشد ، برمی گرداند. این یک رمان کوتاه در مقایسه با بقیه کتابهای این لیست است ، اما در یادآوری آنچه برای افراد مهم است ، روابط ، روان سالم و آنچه باید باشد موفقیت آمیز است. “شازده کوچولو” شما را تشویق می کند “بیرون از چارچوب فکر کنید” یا بهتر بگوییم “بیرون کلاه فکر کنید”.

آقای استرلیتس- WG Sebald
Sebald داستانی را می سازد که حول خلق هویت از طریق حافظه میگردد  که ناشی از رابطه آقای استرلیتس  و راوی و  علایق مشترک آنها در تاریخ و معماری است. از این رو ، نه تنها توصیف حافظه ، مکان و هویت است که متحرک و پیچیده است ، بلکه توصیف فضاهای معماری با تصاویر متناسب همراه است. این رمان گشت و گذار در عناصر تاریخ معماری با یک داستان شخصی است که آن را آموزنده و همچنین جذاب می کند.
سرچشمه – Ayn Rand
این رمان برداشتی از شخصیت اخلاقی ایده آل Rand در تصویر او از معمار هاوارد روارک ، مردی بیش از حد فاسد ، نوشته شده. این رمان فارغ از اینکه چه کسی با فلسفه اخلاق رند موافق باشد یا خیر ، برای ترویج صداقت مبارزه می کند. “سرچشمه” شما را مجبور می کند تا درباره صداقت عمل خود عمیقاً فکر کنید و عقاید خود را از طریق معماری در مورد آنچه در دنیا مهم است ، بیان کنید. این کتاب به نفع اصالت سازش ناپذیر ، همه چیز راجع به تاریخ ، اقتدار و سنت را زیر سوال می برد.

بیمار انگلیسی –  Michael Ondaatje
«گل رز یک رز و یک رز و یک رز … است». لایه‌هایی که در یک گل رز گرد هم آمده‌اند یا تبدیل به مکان یا شی‌ء به یک چیز کاملاً جدید از معانی و مفهوم‌های خاصی برای این رمان Ondaatje به شمار‌ می‌روند. علی‌رغم تمامی داستان‌های عجیب و غریبی که در این رمان روایت‌ می‌شود، از همه جالب‌تر روابط غیر قابل انکار میان فضا، خاطره و زمان است این خاطرات محصور در معماری نه تنها زیبا هستند ، بلکه از منظر معماری نیز قابل تأمل هستند. چگونه از تاریخ و زمان برای شکل دادن بنا استفاده می کنیم؟ چگونه نقشه برداری و سازماندهی فضا ، کشورها ، مرزها و برچسب ها در معماری جای می گیرند؟
الف و داستان‌هایی دیگر-Jorge Luis Borges
این کتاب  با تصور فضاهای غیر قابل تصور و بی نهایت ، مرزهای فضایی و در نتیجه معماری را پیش می برد. آیا می توان تجربه یک فضای بی پایان را ایجاد کرد؟ جهان هایی که در “آلف و داستان های دیگر” وجود دارند ، واقعیت را پیچ و تاب می دهد ، شاید فراتر از حد ممکن ، اما تکامل بالقوه تجربیات و درک ما از فضا را گسترده و به تحرک وا می دارند.


منبع:arch daily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا