خلاصه کتب معماری

خلاصه کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران

کد محصول: b3

با خلاصه کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران در ارسی همراه شما هستم؛  یکی از نخستین عناصری که در ورودی ها مورد توجه معماران قرار گرفت سطح نمای ورودی و به خصوص سردر بود. در تاریخانۀ دامغان (قرن دوم هجری)، مسجد جامع تبریز، مسجد جامع نائین(قرن چهارم هجری)، مسجد جامع اصفهان( قرن چهارم هجری به بعد) مشاهده می شود که هنوز فضای ورودی نسبت به سایر فضاها و عناصر مسجد از یک موقعیت و محل نسبتاً ثابت و مشخص برخوردار نشده بود.

در مسجد جامع زواره دو ورودی نسبتاً مهم در جبهۀ روبروی گنبدخانه قرار دارد. موقعیت ورودی نسبت به صحن و نیز شکل مسیر حرکت از فضای بیرونی به فضای درونی هنوز به مسیر حرکتی خانه ها شباهت دارد. در مسجد جامع زواره و مسجد جامع نیریز به تدریج مکان ورودی به محل هایی واقع در نزدیکی جبهۀ روبروی قبله منتقل شد.

در بناهایی که به صورت آگاهانه قصد داشتند که مسیر دسترسی به فضای داخلی را تحت کنترل درآورند و مانع از ورود سریع و ناگهانی شوند و هم چنین قشد داشتند که منظری از فضای داخلی از هشتی نمایان نشود مانند بافت های درونگرا و متراکم…

در بسیاری از این گونه نماها در هر طرف پیش طاق ورودی یک یا چند دهانه یا طاق نمای نسبتاً عریض وجود دارد. هم چنین سکوهایی نه تنها در دو سوی در ورودی بلکه در غرفه ها و طاق نماهای دو طرف نیز ساخته شده است.

در دوره هایی که مردم از حملۀ بیگانگان در امان نبودند فضای ورودی خانه ها را به شکل ساده و بدون تزئینات می ساختند که توجه مردم به آن جلب نشود. در برخی موارد علاوه بر هشتی داخلی در فضای ورودی خانه ها، دو یا چند خانه دارای یک هشتی مشترک بیرونی بودند که فضای دسترسی را از فضای معبر جدا و متمایز می کرده است. این هشتی از لحاظ کارکردی تقریباً همانند یک پیش خان بود.

3box

———————————————————————————

مشخصات محصول:

  • نام محصول: خلاصه کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران
  • نام نویسنده: حسین سلطان زاده
  • فرمت فایل: power point
  • تعداد صفحات: 72
  • حجم فایل: 12مگابایت

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

خلاصه کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، پاورپوینت معماری، دانلود پاورپوینت معماری، پروژه پاورپوینت معماری، دانلود پاورپوینت، پروژه معماری، پاورپوینت خلاصه کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، دانلود پاورپوینت فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، پاورپوینت فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، معماری سنتی ایران، پاورپوینت فضاهای ورودی، فضاهای ورودی، معماری سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا