خلاصه کتب معماری

خلاصه کتاب هندسه در معماری

کد محصول: b20

با خلاصه کتاب هندسه در معماری در ارسی همراه شما هستم؛ ›کتاب هندسه در معماری کاربرد هندسه را در بخش کوچکی از معماری ایران را  معرفی می کند و آن کاربندی در سقف است. به طور خلاصه کاربندی متشکل است از طاق هایی که از تقاطعشان، استخوان بندی پوشش برای سقف به وجود می آید، که اکثرا به عنوان اسکلت پوشش دوم و کوتاهتر نسبت به سقف اصلی است.

يکي از تزيينات بسيار كهن و زيباي معماري سنتي استفاده از کاربندی است. کاربندي به انواع طاقسازی تزيينی اطلاق مي‌شود و متشکل از باريکه طاقهاي موربي است که با يکديگر تلاقي مي يابد و از تقاطع آنها (مفصلها) براي ايجاد طاق، به منظور پوشش، استفاده مي شود.

از نمونه کاربندی‌ها در در بناهاي كهن می توان به حمام گنجعلی خان کرمان، تيمچه‌های معروف کاشان، تيمچه ملک اصفهان، سرای امين الدوله کاشان، مسجد وکيل شيراز، اشاره كرد. در برج آزادی به عنوان بنایی معاصر از هنر کاربندی در فضاهای مختلف بسيار الهام‌گيری شده است که نمونه‌های آن در نمای زير طاق بنا، سقف سالن دانستنيها، زير گنبد رک‌ (واقع در طبقات برج)، بخوبی نمايان است.

از تاريخچه کاربندی اطلاع دقيقي در دسترس نيست، اما ريشه اين هنر را مي‌توان با ابداع گنبدهای ايرانی و ـ در نتيجه ـ نياز به گوشه‌سازی، براي تحمل بار به گنبد روي ديوار‌های بنا، مقارن دانست.  رواج و اوج هنر کاربندی پس از دوره صفويه و بويژه در دوره قاجاريه بوده است. سابقاً در تالارها و فضاهای بلند از نوعی کاربندی به نام شمسه‌سازی استفاده می شد.

علل پیدایش کاربندی که نشانه های آغاز آن از دوره ساسانی دیده می شود متأثر از عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … بوده است. در این دوره ساختمان ها به سرعت ساخته می شدند و با عجله، متناسب با کاربری روسازی و نماکاری می شدند. بنابراین معماران دنبال راه کاری سریع و الحاقی بودند که سرعت ساخت را نگیرد و کاربندی نیز این ویژگی را دارد که شاید ایده ی آن در همین زمان شکل گرفته باشد.

3box

———————————————————————————

مشخصات محصول:

  • نام محصول: خلاصه کتاب هندسه در معماری
  • نام نویسنده: محمد کریم پیرنیا و زهره بزرگمهری
  • فرمت فایل: power point
  • تعداد صفحات: 27
  • حجم فایل: 1مگابایت

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

خلاصه کتاب هندسه در معماری، دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب هندسه در معماری، پاورپوینت معماری، دانلود پاورپوینت معماری، پروژه پاورپوینت معماری، دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب، پروژه معماری، پاورپوینت خلاصه کتاب هندسه در معماری، دانلود کتاب هندسه در معماری، پاورپوینت هندسه در معماری، پاورپوینت نمونه موردی، معماری، معماری منظر، کتاب های معماری، کتب معماری، کتاب هندسه در معماری، هندسه در معماری، خلاصه کتاب هندسه در معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا